چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز
چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز

هایپراستار؛ تجارت مخفی رژیم اسرائیل در ایران

هایپراستار تهران؛ تجارت مخفی رژیم اسرائیل در ایران
هایپراستار تهران (نخستین فروشگاه زنجیره‌ای خارجی) در مهرماه سال ۱۳۸۸ با حضور "بهروز علیشیری" رئیس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی افتتاح شد. (این فروشگاه با سرمایه گذاری واسطه‌ای توسط فرانسه صورت پذیرفته است به نحوی 75 که درصد سهام آن متعلق به فرانسه و 25 درصد آن متعلق به یک اماراتی است که در این بین فرانسه نیز فردی کره‌ای را واسطه قرار داده است. البته در این میان اخبار دیگری نیز حاکی از آن دارد که سهم شرکت "کارفور" 25 درصد بوده وشریک قدیمی این شرکت "مجید الفُطیم" با آورده 75 درصدی متولی فروشگاه هایپراستار است. مجید الفطیم صاحب یک شرکت خصوصی خانوادگی مستقر در دبی است که این شرکت از طریق یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک اداره کلیه فروشگاه‌های کارفور فرانسه در منطقه را بر عهده دارد.)

در حال حاضر "مارک کوربیون" فرانسوی، مدیر عامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپراستار ایران است. بنیانگذار شرکت‌های مذکور، کشور آمریکاست که بیش از سه هزار و ۵۰۰ شعبه در سراسر جهان با نام‌های‌ "هایپر بلک" تأسیس کرده است. سهامدار اصلی این شرکت‌ها درکشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کشور انگلیس بوده و با نام‌هایی چون "سیتی سنتر" و "دی تو دی" راه‌اندازی شده است. فعالیت این شرکت‌ها بر اصل «سود کمتر، مشتری بیشتر» قرار گرفته که در حقیقت تقلیدی از همان مدل قدیمی ‌فعالیت شرکت‌های امریکایی و اروپایی است.

مارک کوربیون، همچنین در صفحه فیس‌بوکش، در معرفی خود، وابستگی‌ کاری‌اش به کمپانی کارفور را رسماً اعلام کرده و محل زندگی فعلی خود را نیز تفلیس، پایتخت گرجستان و محل کار خود را در شهری در مرکز فرانسه معرفی کرده است.

اما واقعیت چیست؟
اینها اطلاعاتی بود که از ظواهر امر به دست می‌آید ولی حقیقت فروشگاه‌های زنجیره‌ای "کارفور" چیز دیگری است. شرکتی که گرچه با نام اماراتی یا فرانسوی مشغول فعالیت است، اما اطلاعات به دست آمده، حکایت از "صهیونیستی"

مارک کوربیون، همچنین در صفحه فیس‌بوکش، در معرفی خود، وابستگی‌ کاری‌اش به کمپانی کارفور را رسماً اعلام کرده و محل زندگی فعلی خود را نیز تفلیس، پایتخت گرجستان و محل کار خود را در شهری در مرکز فرانسه معرفی کرده است.

اما واقعیت چیست؟

اینها اطلاعاتی بود که از ظواهر امر به دست می‌آید ولی حقیقت فروشگاه‌های زنجیره‌ای "کارفور" چیز دیگری است. شرکتی که گرچه با نام اماراتی یا فرانسوی مشغول فعالیت است، اما اطلاعات به دست آمده، حکایت از "صهیونیستی"بودن این شرکت دارد.

چندی پیش "آسوشیتدپرس " اعلام کرد: آرم‌"هایپراستار" آدم را یاد آرم "کارفور" می‌اندازد. در آرم‌ هایپراستار علامت H در داخل الماسی قرار داده شده است، در حالی که در آرم کارفور به جای H حرف C قرار داده شده است. طراحی حروف نام فروشگاه نیز شبیه کارفور است. این فروشگاه، که آرم، فضای گسترده انتخاب‌ و پارکینگ دو طبقه آن برای مشتریان کارفور در همه جا آشناست با نام‌هایپراستار افتتاح شده و شرکت کارفور مدعی است دیگر ارتباطی با این فروشگاه ندارد. مارک کوربیون، مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌هایپر استار، در رابطه با فعالیت این فروشگاه در ایران چندی پیش گفته بودکه به دلیل "مشکلات سیاسی بین ایران و فرانسه "، کارفور از‌ هایپراستار خواسته است "فعلا " نام کارفور را در ایران مطرح نکند.

این فروشگاه‌ها در ایران هایپر استار نام گرفتند؛ اما سؤال این جاست که اگر سرمایه‌گذاری از سوی معاونت سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد مشکل نداشته چرا اسم آن عوض شده است و چه طور جلب سرمایه‌گذاری با برند کارفور مشکل ساز نبوده اما نام آن مشکل‌زاست؟

علت استفاده از نام "هایپراستار" به جای Carrefour”" چه بود؟

با اینکه ایده ساخت این فروشگاه متعلق به کارفور بود اما با برند ماف (هایپر استار) در ایران کار شد و این حرکت بسیار هوشمندانه بود. در جریان ساخت‌ هایپراستار از قول مقامات ایران گفته شد که این فروشگاه تحت ‌برند کارفور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما پس از مدتی نام کارفور از روی این فروشگاه برداشته شد. علت این امر، سردی روابط ایران و فرانسه و تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران به دلیل فعالیت هسته‌ای عنوان شد اما دلایل زیر به واقعیت نزدیک‌تر است:

اینجا هایپراستار در پایتخت جمهوری اسلامی ایران است!

1- فروشگاه زنجیره‌ای "کارفور" یکی از بزرگترین توزیع‌کنندگان کالاهای اسرائیلی در جهان است. به همین خاطر، شعب اصلی آن در فرانسه، بارها با مخالفت‌های شدید از سوی مسلمانان همراه شد. در زمان جنگ غزه بارها مسلمانان و همچنین مسیحیان مخالف دولت نامشروع اسرائیل، شعب این فروشگاه را در فرانسه اشغال کرده و شعارهایی در این زمینه دادند که در نتیجه کارفور به دلیل بایکوت از سوی مردم، با ضرر بی‌سابقه‌ای مواجه شد.

2- حضور این برند در ایران ممکن بود با واکنش مراجع دینی مواجه شود و این امر، برای مدیران این فروشگاه بسیار خطرناک بود.

3- نکته جالب اینجاست که برای اجتناب از فشارهای سیاسی در لاهور پاکستان نیز از اسم هایپراستار استفاده شده است. این در حالی است که هیچ شعبه دیگری از این مارک در سایر کشورها، با نامی غیر از کارفور فعالیت نمی‌کند.

"کارفور" از بزرگترین توزیع‌کنندگان کالاهای اسرائیل در جهان است که با برند "هایپراستار" در ایران فعالیت دارد

در زمان جنگ غزه، "کارفور" به دلیل بایکوت مسلمانان، و همراهی مسیحیان مقیم فرانسه،با ضرر بی‌سابقه‌ای مواجه شد

حرکت اعتراضی مسلمانان و همراهی مسیحیان مقیم فرانسه به اقدامات فروشگاه کارفور و جمع آوری محصولات اسرائیلی از قفسه‌های فروشگاه. نکته قابل توجه در این نسخه ویدئویی این است که، معترضان، هیچ آسیبی را به فروشگاه مذکور وارد نکردند و پیام اعتراضی خود را با رعایت شؤون اسلامی اعلام کردند. این اقدام، واکنش های بسیار مثبتی درخصوص تحریم کالاهای اسرائیلی در افکار عمومی برجای گذاشت.

پوستری در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و تحریم کالاهای اسرائیلی با شناسایی بارکد کالا

شرکت صهیونیستی کوور (Koor)، سهامدار شرکت کارفور

22 ژوئن، 2009 شرکت اسرائیلی کوور"koor" اعلام کرد: هیئت مدیره کارفور مستقر در پاریس با خرید 25 درصد از سهام شرکت موافقت کرد. شرکت کوور در نظر دارد تا در آینده نزدیک، تمامی سهام کارفور را خریداری کند. نکته قابل توجه در این خصوص این است که سایت بالاترین نیز در خبری، به گرایش صهیونیستی کارفور اشاره کرده است و در توضیح این خبر می‌گوید: اولین فروشگاه خارجی وحامی اسراییل در تهران، بی‌سروصدا به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که سهامداران اصلی این فروشگاه درفرانسه، صهیونیست‌ها هستند.

نقشه جغرافیایی شرکت‌های Carrefour در قاره‌های مختلف،9000 فروشگاه، در 26 کشور جهان؛ با 40.000 نفر کارمند

Lars Olofsson، مدیرعامل فعلی "کارفور" وی پیش از قبول این مسؤولیت، از مدیران ارشد شرکت صهیونیستی "نستله" بود

Nochi Dankner (میلیاردر اسرائیلی): شرکت "کوور” در نظر دارد تا بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای اروپا (کارفور) را تصاحب کند و من مطمئن هستم که کارفور کسب و کار خود را در سطح جهان گسترش داده و سودآوری آن ادامه خواهد داشت. اکنون (سال 2009، سال تأسیس هایپراستار در ایران) سال خوبی است و ما در حال خروج از بحران اقتصادی هستیم. استراتژی ما، تصرف بازارهای بین‌المللی از طریق نوآوری، کیفیت و خدمات است و منافع این استراتژی شایسته بهترین نژاد (یهود) است.

آندرس موبرگ( Anders Moberg)در ژانویه 2007 مدیر عامل شرکت MAF شد. وی درخصوص سرمایه گذاری در ایران گفت: از مصر تا پاکستان تحت پوشش بازارهای ما خواهند بود ؛ که شامل ایران نیز می شود و این یعنی دسترسی به 450 میلیون مصرف کننده. ورود ما به بازار ایران، "کارفور" را به اولین اپراتور هایپرمارکت در ایران تبدیل خواهد کرد.به احتمال زیاد کارفور بازار خوبی در ایران خواهد داشت که تا حدودی مربوط به اولین هایپر مارکت در این کشور خواهد بود. گرچه بسیاری به نتیجه به دست آمده چشم خواهند داشت تا همان کار را ادامه دهند ، اما اولین حرکت در بازار باعث رهبری کردن بقیه و الگوبرداری سایرین از او خواهد شد.

مارک کوربیون (مدیرعامل فعلی هایپراستار) در گفت‌وگو با "Thebusiness year": یکی از اهداف اصلی ما در ایران این است که فروشگاه های زنجیره ای وابسته به دولت، شهرداری و ارتش را به ضعیف‌ترین وضعیت ممکن برسانیم. مارک کوربیون در گفت‌وگو با "Thebusiness year" می‌گوید: در ابتدا مردم ایران در مورد کارفور صحبت می کردند اما اکنون در مورد هایپراستار. مردم در حال پذیرش نام هایپراستار هستند. می توان گفت بسیار موفق بوده ایم. فروشگاه ما بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. به طور متوسط 15.000 مشتری در هر روز، و زمان اوج کاری 100،000 بازدیدکننده.

سه عکس منتشرشده از مارک کوربیون، مدیرعامل هایپراستار که چراغ‌خاموش، کار می‌کند

پریسیلا، همسر و شریک مدیرعامل فروشگاه هایپراستار

کوربیون می‌افزاید: «ما با توافق با سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، طی بیش از 10 سال، حداقل 350 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنیم. این امر مستلزم افتتاح 10 فروشگاه دیگر است که البته هنوز پنج سال از این قرارداد باقی مانده است. نکته مهم برای ما این است که هیچ کشوری در خاورمیانه چنین جمعیتی ندارد ( بیش از 70 میلیون نفر) و ما احساس می‌کنیم ایران با داشتن جمعیتی بسیار جوان (که بیش از 60 درصد آن کمتر از 30 سال سن دارند) آینده خوبی دارد. پیش بینی ما برای پروژه‌های‌مان مدت 20 تا 30 سال است و این، بدین معناست که ما برای مدت طولانی برنامه داریم. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خارجی، اول به ملاقات ما می‌آیند، حتی قبل از ملاقات با اتاق بازرگانی و صنایع ایران!»

مدیرعامل هایپراستار می‌گوید: «در حال حاضر ما در حال رقابت با فروشگاه‌های زنجیره‌ای وابسته به دولت، شهرداری و ارتش هستیم (مانند رفاه، شهروند و اتکا) آنها با قیمت‌های یارانه‌ای با ما رقابت می‌کنند و به همین دلیل از فروشگاه‌های کوچک مهم‌ترند ولی ما تصمیم داریم تا در یک برنامه بلندمدت، این فروشگاه‌ها را به ضعیف‌ترین وضعیت ممکن برسانیم.»

وی تأکید می‌کند: «سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، شهرداری تهران و وزارت بهداشت، کمک‌های زیادی به ما ارائه دادند و من از آن‌ها متشکرم.»

وی می‌افزاید: «ما در نظر داریم تا فروشگاه‌های‌مان را در شیراز، اصفهان و مشهد افتتاح کنیم. به علت ارزانی زمین در شیراز، فروشگاه‌مان بزرگتر از تهران خواهد بود، در اصفهان نیز پروژه با 10 هزار متر مربع ساخته خواهد شد که مردم را از فاصله 100 کیلومتری فروشگاه برای بازدید جذب خواهد کرد و در مورد فروشگاه مشهد نیز امیدوارم دو برابر اندازه تهران باشد.»

سال افتتاح هایپر استار: 2009
تعداد کارمندان: 1000 نفر
میانگین مشتریان در ماه: 365000 نفر
میانگین بازدیدکنندگان در ماه :1277500 نفر

مالکیت 100 درصدی بخش خصوصی خارجی در فروشگاه هایپراستار

در حالی که خبر ها حاکی از مالکیت صد در صدی بخش خصوصی خارجی در این فروشگاه دارد اما خبر های متناقص از اجاره 20ساله زمین از سوی شهرداری ونیز واگذاری هایپر استار پس از 10 سال به شهرداری دارد. ایازی معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران هیچ قرارداد یک ساله‌ای را با فروشگاه‌ها یا شرکت‌های تجاری ندارد، به «جوان» می‌گوید: قراردادهای یک ساله شهرداری تنها با ادارات یا در بخش خدمات است و قرارداد‌های دیگر ما عموماً طولانی‌مدت است.

قرارداد اجاره ۲۰ ساله بین شرکت ‌هایپراستار و شهرداری شبیه به قرارداد ترکمانچای نیست؟ آیا این زمین ارزش افزوده ندارد؟ به طور معمول قراردادها یک ساله است و حتی اگر طرف قرارداد ثابت باشد باید به طورسالانه تمدید شود. به هر حال بر اساس قوانین موجود تاسیس چنین شرکت هایی باید با حد اکثر 49 درصد مالکیت خارجی و51 درصد طرف ایرانی صورت گیرد که حتی در صورت مستثنی قرار دادن برخی موارد با هماهنگی معاونت سر مایه‌گذاری وزارت اقتصاد نیاز به شفاف‌سازی در این عرصه ضرورتی انکارناپذیر است. چرا که تجربه ایجاد چنین شرکت‌هایی در منطقه با وجود اختیاراتی فراتر از قانون های متداول خطر پول‌شویی را به مسؤولان گوشزد می‌کند.

علاوه بر این نوع فعالیت این شرکت و گسترش آن در نقاط مختلف و مهم‌تر از آن شفاف‌نبودن منبع درآمدی این شرکت، حساسیت و مشکوک‌بودن فعالیت فروشگاه‌های وابسته به آن را دو چندان می‌کند. گفته می‌شود تنها بخش سوپر مارکت آن با 53 صندوق فروش متوسط 700 میلیون تومان را به خزانه‌داری فروشگاه از طریق شوتینگ واریز می‌کنند. تا از طریق خودروهای حمل پول این حجم را به صورت روزانه به بانک واریز کنند. با توجه به ابهام در مالکیت این فروشگاه وبا عنایت به این که این‌گونه فروشگاه‌ها در سطح جهان معمولاً اهداف سیاسی و اقتصادی دیگری نظیر پول‌شویی و... را دنبال می‌کنند، شفافیت نوع قرارداد و شفافیت در حق‌السهم صاحبان آن ضروری است. یکی دیگر از ابهامات این فروشگاه لحاظ کردن بندی است که واردات ده درصد کالای این فروشگاه را به مدت ده سال بدون پرداخت حق گمرک تأمین کند که شاید یکی از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری برای خارجیان باشد اما چنانچه چنین چیزی صحت داشته باشد باید مسؤولان، دلایل دادن چنین امتیازی را بر طبق قانون برای مردم تشریح کنند.

در اردیبهشت 85 هایپر استار مبادرت به اخراج ۱۱۰ نفر از کارکنان ایرانی این فروشگاه کرده و از کارمندان خارجی بهره می‌برد، این در حالی است که قرار بود این فروشگاه با هدف سرمایه‌گذاری خارجی و اشتغال‌زایی راه اندازی شود در حالی این شرکت بیگانه اقدام به اخراج کارکنان خود با دلیل کمبود منابع کرد که درآمد ماهانه این کمپانی بیگانه از بخش پاساژ ماهانه بالغ بر شش میلیارد تومان است.

حال بگذریم از رفتارهای تحقیرآمیز با مشتریان هایپراستار ایران (در شعبه های این فروشگاه در سایر کشورها، آشامیدن و خوردن خوراکی‌ها آزاد است و مشتری هنگام خروج، بهای کالای مصرف‌شده را پرداخت می کند ولی در ایران این کار ممنوع است و برخوردهای شدیدی صورت می‌گیرد؛ این گستاخی تا جایی پیش رفته است که مدیران هایپراستار ایران گفته‌اند: "اینجا ایران است و ایرانی‌ها ظرفیت این خدمات را ندارند.") .همچنین، تابلوهای متعدد سلب مسؤولیت و اخطار بابت دزدی در پارکینگ هایپراستار (علائمی که در هایپرمارکت‌های کشورهای غربی، به‌رغم آمار بالای سرقت، به هیچ عنوان به کار نمی‌رود) نیز دلیل دیگری بر این مدعاست.

تلاش نظام سرمایه داری غرب در تغییر ذائقه مردم ایران

بازارهای سنتی و دکان‌های محلی، سال‌های متمادی همراه با حفظ بار سنتی و فرهنگ بومی هر منطقه، مهم‌ترین محور ارتباطی فضای شهری به شمار می‌رفته‌اند. این بازارها نه فقط محلی برای دیدارها، مذاکرات و انجام معاملات اقتصادی بودند، بلکه مکانی برای صلح و برقراری پیمان‌ها به حساب می‌آمدند و در زندگی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دینی مردم نقش مؤثری داشتند. بازارهای قدیمی به عنوان نمونه‌ای از مجتمع‌های تجاری ایرانی اسلامی، نقش بسیار حیاتی در تحولات تاریخ معاصر ایران داشته است اما امروز این بازارها به شدت تحت تأثیر فضاهای تجاری مدرن و به‌ویژه هایپرمارکت‌ها قرار گرفته است. با افزایش مجتمع‌های تجاری در نقاط مختلف شهر، بازارهای قدیمی که اغلب محل فروش تولیدات داخلی و تولیدکنندگان خرد محلی بود، کارکرد خود را از دست داده‌اند و ذائقه مردم ایران روز به‌روز به ذائقه‌های اشرافی نزدیک‌تر می‌شود (برای مثال: اندازه سبد خریدی که در هایپراستار ایران انتخاب شده است بسیار بزرگ است و این ترفند علاوه بر هدف اصلی خود در ترغیب مشتری به اسراف در خرید، موجب احساس حقارت خانواده کم‌در آمد به خانواده پردر آمدتر نیز می‌شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
شاهین سه‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 19:29

چقدر چرت میگینا

مگه ما هر کس وشعری گذاشتیم تو باید بیای بخونی؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد