چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز
چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز

ربنای شجریان


در روزهای منتهی به ماه مبارک رمضان، جریانی چراغ خاموش پدید آمد که با بهانه درخواست پخش «ربنای شجریان»، قصد داشت تا این موضوع را تا حد اولویت فرهنگی کشور بالا ببرد.

به گزارش گروه فرهنگی صراط، نام بردن از محمدرضا شجریان در جریان مناظرات انتخاباتی و نیز از زبان رییس جمهور منتخب بهترین فرصت را به دست این جریان داد تا به وسیله آن بار دیگر فشارها بر صداوسیما را برای پخش ربنای شجریان آغاز کند.

البته معلوم نیست اهداف اصلی طرح کنندگان و بسط دهندگان این موضوع در جامعه چیست ولی آنچه مسلم است اینکه ربنای شجریان احتمالا آغاز طرح دیگر خواسته های مشابه در حوزه فرهنگ و هنر است.

این در حالی است که شجریان بعد از انتخابات ریاست جمهوری 88، در مصاحبه با هیچ یک از شبکه های ضدانقلاب و زیر سوال بردن نظام جمهوری اسلامی، هرگز کوتاهی نکرده است! او در یکی از این مصاحبه ها به صراحت اصل نظام را هدف قرار داده و گفته است «۳۰ سالی است که مذهب در سیاست وارد شده و حکومت را به دست گرفته و نتیجه بسیار بدی داشته است و همه به این باور رسیده اند که باید دین و مذهب از سیاست جدا شود«... !

همچنین همنشینی شجریان با افراد تابلودار ضدنظام در غرب از مسئولان شبکه های ضدانقلاب گرفته تا خواننده های زن، موضوعی نیست که حتی خود او نیز ابایی از بیان آن و حتی انتشار تصاویر آن داشته باشد.

  
دشمنی علنی شجریان با نظام جمهوری اسلامی در حالی است که محمدرضا لطفی، نوازنده کشورمان از این رفتارهای او با وجود امتیازاتی که بارها و بارها دولت برای او در نظر گرفته به شدت تعجب و انتقاد کرده است.

لطفی در یکی از مصاحبه های خود گفته است گفت: «شجریان از سال ۵۷ و بعد از انقلاب تا امروز بالاترین حجم تولید و بیشترین و موفق‌ترین کنسرت‌ها را داشته است. اگر شجریان قبل از انقلاب یک دهم موسیقی تولید کرده بود، بعد از انقلاب صد در صد تولید داشته است. شخص آقای شجریان اگرچه مانند بسیاری از موسیقی‌دان‌ها دچار مشکلاتی بوده ولی هیچ‌وقت برنامه‌هایش قطع نشده، آثارش منتشر شده، کنسرت‌هایش برگزار شده و همیشه مجوز گرفته است.»

به گفته لطفی، «اولین کنسرت‌های این مملکت را در شهرستان‌ها شخص شجریان برگزار کرده است. خود آقای خاتمی در زمان وزارت‌شان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنسرت اصفهان شجریان حضور داشتند. امروز من شخصاً نمی‌فهمم شجریان به عنوان یک موزیسین موفق که این همه کنسرت داده و کار تولید کرده و آثارش در رادیو و تلویزیون پخش شده و بیش از ۳۰۰ کنسرت خارج از کشور داشته، چرا اکنون اعتراض می‌کند؟‌ من این را نمی‌فهمم. یک وقت شما را برای سالیان دراز محروم کرده‌اند و با کلی بدبختی یک کنسرت برگزار می‌کنید و هزارگونه مشکل دارید و اعتراض می‌کنید؛ اگر چنین شخصی بخواهد بر روی این مسائل صحبت کند قابل فهم است.»

این نوازنده تار اضافه کرده است «ضمن اینکه من اصلا دوست ندارم هنرمندان‌مان تریبون خودشان را از داخل به خارج از کشور ببرند. به همین دلیل شخص من هرگز با بی‌بی‌سی مصاحبه نکرده‌ام. با صدای آمریکا در طول ۲۵ سال فعالیتم در خارج از کشور به طور مشروط مصاحبه کرده‌ام.»

گفتنی است رهبر معظم انقلاب در اسفندماه سال 70 در دیدار اعضاى گروه ویژه و گروه معارف اسلامى صداى جمهورى اسلامى ایران نظر جالبی را در مورد ربنای شجریان مطرح کرده بودند: «آن «ربّنا»هایى که شجریان خوانده و در ماه رمضان قبل از اذان مغرب مى‌گذارند، یک کار هنرى است؛ یک کار حالى نیست؛ مناسب نیست که بعد از اذان، کسى بخواهد آن‌طور چیزى را بگذارد؛ نه، بعد از اذان، به نظرم مى‌رسد که همین صداى معمولىِ مسجدىِ ما بهتر و مناسبتر باشد.»
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد