چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز
چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز

ملاک ضد آب و خاک بودن گوشی ها

این روزها کسی نیست که حرف و حدیث محصولات ضد آب را نشنیده باشد یا چیزی از جدال شرکت ها بر سر محصولی مقاوم در برار آب و گرد و خاک نداند. شرکت سونی در این مورد گوی سبقت را ربوده است و گوشی های هوشمند خود را با مقاومت در برابر آب و گرد و خاک عرضه می کند اما چیزی که در میان این هیاهو گم است معنا و مفهوم امتیازاتی است که شرکت ها دریافت می کنند و بر مبنای آن ادعای خود را ثابت می کنند. اگر دوست دارید مفهوم عباراتی همچون IPX7 و IP5X و ... را بدانید با ما در ادامه مطلب همراه شوید.

برای اینکه وسیله شما در برابر آب مقاوم باشد، در پوش درگاه micro USB، کارت میکرو SD، میکروسیم کارت و رابطه هد ست باید کاملا بسته باشد. از قرار دادن وسیله خود در محیط های دارای گرد و غبار یا رطوبت بیش از حد خودداری کنید.

استهلاک و فرسودگی عادی و وارد آمدن آسیب به وسیله ممکن است باعث کاهش توانایی مقاومت آن در برابر گرد و خاک یا رطوبت شود. در همه حال باید گوشی خود را از قرار گرفتن در موقعیت هایی مثل آب دریا، استخر شنا، غواصی، آب داغ، شن، سایر مایعات و مواد شیمیایی دور نگاه دارید.

هیچ گاه وسیله، درگاه micro USB، کارت میکرو SD، میکروسیم کارت یا رابط هدست را در آب فرو نبرید و وسیله را در معرض مایعات شیمایی یا محیط های مرطوب با دمای خیلی بالا یا پایین قرار ندهید. در صورت ورود آب یا مایعات به درگاه micro USB، کارت micro SD، میکرو سیم کارت و رابط هدست، آن را با یک پارچه خشک تمیز کنید.

گوشی های ضد آب واقعا شنا می کنند؟!

مقاومت درگاه micro USB، کارت micro SD، میکروسیم کارت و رابط هدست در برار آب در هر محیط و شرایطی تضمین نمی شود. در صورت ورود آب به بلندگو، آن را حدود سه ساعت پیش از استفاده خشک کنید. هیچ یک از وسایل جانبی سازگار از جمله باتری ها، شارژها، وسایل هندزفری، کابل های micro USB، میکروسیم کارت ها و کارت های micro SD به خودی خود در برابر گرد و غبار و آب مقاوم نیست.

رتبه بندی های نفوذناپذیری چه مفهومی دارند؟

وسیله شما دارای یک رتبه IP است، یعنی آزمایش های تایید شده ای برای اندازه گیری سطوح مقاومت در برابر گرد و غبار و آب روی آن انجام شده است. رقم اول رتبه IP دو رقمی نشان دهنده سطح حفاظت در برابر جامدات از قبیل گرد و غبار است. رقم دوم نشان دهنده میزان مقاومت وسیله در برابر آب است. هر چه این ارقام بالاتر باشد، میزان حفاظت نیز بالاتر است.

اگر رتبه های IP وسیله شما برابر با IPX5، IPX7 و IP5X است، یعنی وسیله شما ضد گرد و غبار است و در برابر تاثیرات غوطه وری در جریان کم فشار آب نیز مقاومت می کند، بنابراین می توانید در شرایط آب و هوایی بسیار بدی چون برف و باران یا در رطوبت بالا از وسیله خود استفاده کنید. همچنین می توانید در محیط های غبارآلود یا در شن و ماسه و با انگشت خیس از وسیله خود استفاده کنید.

مقاومت در برابر جامدات و گرد و غبار

IP0X، بدون هیچگونه حفاظت خاصی

IP1X، در برابر جامدات با قطر بیش از 50 میلیمتر

IP2X، در برابر جامدات با قطر بیش از 12.5 میلیمتر

IP3X، در برابر جامدات با قطر بیش از 2.5 میلیمتر

IP4X، در برابر جامدات با قطر بیش از یک میلیمتر

IP5X، در برابر گرد و غبار؛ نفوذ محدود (بدون پسماند مضر)

IP6X، ضد گرد و غبار

مقاومت در برابر آب

IPX0، بدون هیچگونه حفاظت خاصی

IPX1، در برابر ریزش آب

IPX2، در برابر ریزش آب در صورت کج شدن تا 15 درجه نسبت به حالت معمول

IPX3، در برابر اسپری آب

IPX4، در برابر پاشیدن آب

IPX7، در برابر اثرات غوطه وری در مایعات

IPX8، در برابر غوطه وری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد