چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز
چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز

جالب‌ترین فرارها از زندان +عکس

زندانیان بسیاری تلاش کرده‌اند تا از حبس بگریزند. هرچند اغلب این تلاش‌ها ناکام مانده‌اند اما بسیاری از آنها نیز دست‌مایه فیلم‌های سینمایی شده‌اند. جالب‌ترین فرارهای تاریخی در این گالری تصویری:

پاپیون

معروف‌ترین تلاش یک زندانی برای فرار در فیلم پاپیون به بازیگری استیو مک‌کوئین به نمایش گذاشته شده است. این فیلم بر اساس رمان پاپیون "Papillon" به قلم هانری شارپر است. پاپیون داستانی واقعی ‌از تلاش یک زندانی فرانسوی محکوم به حبس ابد به اتهام قتل در اوائل سال‌های ۱۹۳۰ میلادی از جزیره گویان است.


بازداشتگاه کلدیس

قصر کلدیس (Colditz) در ایالت ساکسن آلمان، بر روی یک صخره بنا شده و در دوران جنگ دوم جهانی دوم، اسرای جنگی که شامل افسران نیروی هوایی ارتش بریتانیا بودند در آن نگهداری می‌شدند. کتاب‌های کاپیتان پاتریک راید، فردی که موفق به فرار از این بازداشتگاه شد، و فیلم‌هایی که بر این اساس ساخته شدند، به این بازداشتگاه شهرتی جهانی دادند.


بازداشتگاه کلدیس

اسرای جنگی بازداشتگاه کلدیس علاوه بر تونل‌های متعدد، حتی در زیر سقف قصر هواپیمای بدون موتور با کمک چوب و ملافه نیز ساخته بودند. ۶۴ نفر در ساخت آن سهیم بودند. از این تعداد فقط ۴۰ نفر به‌عنوان مراقب فعال بودند تا تلاش‌برای فرار "لو" نرود. همه ابزاری که اسرا برای فرار ساخته ‌بودند، اکنون در موزه‌ای در قصر کلدیس جمع‌آوری شده است.
  

فرار از آلکاتراس

در طول ۲۹ سال، هیچ فرار موفقی در این بازداشتگاه تبعیدی ثبت نشد و در تمام تلاش‌هایی که انجام شد یا زندانیان هدف شلیک گلوله قرار گرفتند و یا در آب‌های خلیج غرق شدند. از بین ۳۶ زندانی که اقدام به فرار کردند، ۷ نفر با شلیک گلوله به قتل رسیدند، ۲ نفر غرق و ۵ نفر مفقودالاثر شدند و بقیه مجدداً توسط پلیس دستگیر و به زندان بازگردانده شدند.


فرار از آلکاتراس

از فرارهای معروف از زندان آلکاتراس می‌توان به سه زندانی به نام فرانک موریس و دو برادر به نام‌های ناهای جان و کلارنس انگلین، اشاره کرد. آن‌ها در تاریخ ۱۱ ژوئن سال ۱۹۶۲ از سلول‌هایشان ناپدید شدند. داستان این فرار در فیلمی به نام "فرار از آلکاتراس" با شرکت برت لکستر به تصویر کشیده شده است. با وجود یافتن شواهد اندک در تأیید کشته شدن این سه تن، آنها را غرق شده فرض کردند و در لیست گم‌شدگان قرار دادند.


کتاب گینس

اکهارد ویلهلم آگوست له‌مان، زندانی آلمانی است که طی مدت زندان خود موفق به یازده بار فرار از بازداشتگاه شد. نام او به‌عنوان رکورد‌دار فرار از زندان در کتاب رکورد‌های جهان "گینس" به ثبت رسیده است.


آقای شبیه‌ساز

میشل وژور فرانسوی استاد شبیه‌سازی است. او موفق شده با شبیه‌سازی پرتقال به یک نارنجک، شبیه‌سازی کلید سلول از پنیر در سال ۱۹۷۴ و شبیه‌سازی اسلحه از صابون در سال ۱۹۷۶ و ۱۹۸۶ در مجموع ۵ بار از زندان بگریزد.


فرار با هلی‌کوپتر

واسیلیس پالئوکوستاس، زندانی یونانی تاکنون موفق شده دوبار در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ به کمک هلی‌کوپتر از بزرگترین زندان یونان بگریزد.


همه فن‌حریف

نوردین بن‌الال، بلژیکی مراکشی الاصل موفق شده ۵ بار از زندان بگریزد. او در سال ۲۰۰۰ دوبار با لباس مبدل و از درون اتومبیل حمل زندانیان گریخت. در سال ۲۰۰۴ با طناب از دیوارهای زندان عبور کرد و در اکتبر سال ۲۰۰۷ با کمک هلی‌کوپتر به همراه یک زندانی دیگر گریخت.


فرار دسته‌جمعی

تا سال‌ها بزرگترین فرار دسته‌جمعی تاریخ متعلق به اسرای جنگی ژاپنی بود. ۵۴۵ اسیر ژاپنی در کمپ " POW Camp Cowra " واقع در منطقه نیو ساوت ویلز در روز ۵ اوت سال ۱۹۴۴ موفق به فرار شدند. در جریان این فرار ۵ سرباز استرالیایی و ۲۳۱ ژاپنی کشته شدند.


فرار در ۹ کشور

به گزارش پلیس بین‌الملل شبکه تروریستی القاعده تلاش کرده است تا در ۹ کشور به صورت هم‌زمان زندانیان خود را آزاد کند. اینترپل اسامی همه کشورها را اعلام نکرد، اما در روز ۲۳ ژوئیه، در زندان ابوغریب عراق بین ۵۰۰ تا هزار نفر، در روز ۲۷ ژوئیه در لیبی ۱۱۱۷ نفر، در روز ۲۹ ژوئیه از زندان اسماعیل خان پاکستان نیز ۲۴۳ نفر از اعضای طالبان موفق به فرار از زندان شدند.


فرار زندانیان کرد

۱۸ زندانی کرد متهم به همکاری با حزب پ.ک.ک روز چهارشنبه (۲۵ سپتامبر/ ۳ مهر) موفق به فرار از زندان استان بینگول، در شرق ترکیه، شدند. این زندانیان طی دو سال با کمک قاشق و چنگال تونلی به طول ۷۰ متر به بیرون از زندان حفر کرده بودند. این تونل حتی برق کشی شده بود. تمامی این زندانیان یک روز پس از فرار در منطقه‌ای جنگلی و کوهستانی در ۱۶ کیلومتری شهر بینگول دستگیر و به زندان بازگردانده شدند.


فرار به سوی آزادی، به منزله‌ یک حس غریزی انسانی

قانون‌گذاران آلمانی و اتریشی از سال ۱۸۸۰ به این سو براین باورند که تلاش و عمل فرار از زندان به خودی خود نباید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد، زیرا "احساس آزادی" یک حس درونی و طبیعی بشری است. با این حال اگر تلاش برای فرار از زندان با خسارت مالی و یا جانی همراه باشد، آنگاه با پیگرد قانونی همراه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد