چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز
چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز

بهترین اختراع 2013 کدام است؟ +عکس

جایزه «جیمز دایسون» رقابتی سالانه برای شناسایی ایده‌های نو با پتانسیل حل مشکلات چشمگیر است و 15 اختراعی که در این گزارش تصویری می‎بینید، نامزدهای نهایی جایزه امسال هستند.

از دستگاههای جالب برای قوی‌تر کردن انسان گرفته تا دستگاه‌های هوشمند با قابلیت کاهش آلودگی صوتی و ضایعات فرآیندهای صنعتی، مهندسان، محصولات خارق‌العاده‌ای را برای تسهیل زندگی بشر تولید کرده‌اند.

این طراحان در حال رقابت برای دستیابی به جایزه «جیمز دایسون» هستند که ایده‌های کوچک و بزرگ با برخورداری از پتانسیل حل مشکلات چشمگیر را شناسایی می‌کند.

در کل، 20 ایده به فهرست درآمده و طیف گسترده‌ای را از مقابله با مشکلات بزرگ مانند انرژی تجدیدپذیر با تولید نیرو از امواج گرفته تا رسیده کردن میوه و سبزیجات در بهترین زمان دربرمی‌گیرند.

برنده این رقابت در روز هفتم نوامبر(16 آبان) اعلام شده و 30 هزار پوند جایزه خواهد برد.

سال گذشته، دان واتسون برای دستگاه SafetyNet خود موفق به دریافت جایزه شد که ماهیگیری پایدار را تشویق می‌کند.

در مجموع 650 پروژه توسط دانشمندان خلاق از 18 کشور به این رقابت ارسال شده است.

تعداد انگشت‌شماری از مهندسان به طراحی راه‌حلهایی برای حل مشکلات مرتبط با سلامت پرداخته‌اند. کارل پرایس و تیمش از دانشگاه واترلو در کانادا یک ابزار عمل جراحی رباتیک برای جایگزینی بخیه به شکل دستی ابداع کرده‌اند که در زمان ارزشمند اتاق عمل صرفه‌جویی می‌کند.


گروهی از مهندسان آمریکایی بازوی رباتیک «تیتان» را برای حفظ کارکنان انبارها از آسیب‌های دست و کمر ناشی از بلند کردن بارهای سنگین طراحی کرده‌اند.

بازوی رباتیک آنها یک اسکلت خارجی بالای بدن است که قدرت انسان را افزایش داده و محکم کمر را برای جلوگیری از شیوه‌های اشتباه بلند کردن بار حفظ می‌کند.


به گفته محققان، این بازو همچنین می‌تواند توسط قربانیان سکته و آسیب‌های دیگر برای بازسازی عضلات و یادگیری مجدد کنترل حرکتی مورد استفاده قرار بگیرد.
  
هیروشی یامائورا، یک دست مصنوعی مقرون به صرفه موسوم به Handie ابداع کرده که از حسگرهای داخلی برای خوانش سیگنال‌های مغزی برخوردار است. یک طراح دیگر ژاپنی نیز دستگاه AWARING را طراحی کرده که موقعیت سخنگو را برای کمک به افراد دارای اختلالات شنوایی به منظور لب‌خوانی در اجتماعات بزرگ با چراغ و صدا مشخص می‌کند.


قالب گچ چاپ سه بعدی جیک اویلز موسوم به «Cortex» که از ضایعات پلاستیکی ساخته شده، می‌تواند بازوی شکسته را محکم در جای خود نگهداشته تا التیام یابد.


طراحان دیگر نیز بر چالش‌های کاهش ضایعات و بازیافت مواد متمرکز بودند.

دان مک‌لوگلین انگلیسی از ضایعات صنعت پشم دانه‌درشت برای ساخت پلاستیک زیست تجزیه‌پذیر و مقاوم در برابر آتش استفاده کرده و آنرا «پشم زیستی» نامیده است.


این ماده با حلاجی پشم و استفاده از سوزن‌هایی برای تکه تکه کردن و کنار هم گذاشتن الیاف و تولید ماده‌ای مشابه پلاستیک و به نرمی نمد تولید شده است.

سام اترینگتون، یک مهندس انگلیسی دیگر دستگاهی موسوم به نیروی تجدیدپذیر موج ابداع کرده که به جذب نیروهای اوج و فرورفتگی موجها از همه جهات پرداخته تا انرژی پاکتر تولید کند.


در حالی که انگلیس از 11 هزار و 73 کیلومتر خط ساحلی و پتانسیل تولید 40 تا 70 کیلووات برق در ساعت برخوردار است در حال حاضر تنها یک درصد از این منبع طبیعی را جمع‌آ‌وری می‌کند. اترینگتون امیدوار است که ابداعش بتواند این روند را تغییر دهد.

دانشمندان دیگر به ابداع دستگاههای نوآورانه برای ایجاد تحول در کارهای روزمره پرداخته‌اند.

افراد مبتلا به دیابت از دستگاههایی استفاده می کنند که پوست را خراش می‌دهد تا سطوح قند خونشان را اندازه‌گیری کند اما دستگاه Gluco می‌تواند این رویه را تغییر دهد. این دستگاه از تلفن همراه هوشمند بیمار که به یک ساعت برای اندازه‌گیری سطوح قند خون متصل بوده، استفاده می‌کند که دیگر نیازی به خراشیدن پوست نداشته باشد.


یک قلم انسولین با دریافت نتایج از ساعت، دوز مناسب را برای تزریق آماده می‌کند.

یوگی یاماموتو به طراحی یک چاپگر جوهرافشان جمع‌وجور موسوم به Stack پرداخته که می‌توان آنرا روی توده‌ای از کاغذ قرار داد تا با حرکت به سمت پایین آنها را مورد استفاده قرار داده در کمترین زمان کاغذهای چاپی را تحویل دهد.


ایده کنت فرانکوویچ، Revolights نام دارد که مجموعه‌ای از حلقه‌های ال‌ای‌دی قابل اتصال به رنگ دوچرخه بوده و با نیروی به دست آمده از یک بسته باتری کار می‌کند؛ در عین حال یک آهنربای نصب شده بر روی پنجه با یک شتاب‌سنج یکپارچه برای روشن کردن چراغها کار می‌کند.

نیمه جلویی رینگ جلو بار نور سفید درخشیده در حالیکه نیمه پشتی رینگ عقب قرمز رنگ مانند چراغ خودرو است تا به دیده شدن موتور و دوچرخه‌سواران توسط خودروها کمک کند.

با جمعیت روبه افزایش انسان‌ها، فضاهای مسکونی کوچکتر و پرصداتر شده است. این مشکل الهام‌بخش رودولف استفانیش برای ساخت دستگاه Sono شده که به پنجره نصب می‌شود و از ورود صداهای آزاردهنده از میان شیشه به اتاق خودداری می‌کند.





دستگاه AWARING


ژنراتور انرژی قابل حمل Xarius


دستگاه OLTU


تراکتور Comb


محافظ لثه Mamori

نظرات 1 + ارسال نظر
یاسمین یکشنبه 5 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 22:32 http://donyayeyasamin.blogsky.com

اوووووووووووووووف
خیلی جالب بود داداش

ممنون ابجی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد