۶ سیگما یک روش رسمی برای اندازه گیری، تجزیه و تحلیل ، بهبود و کنترل
فرایندها می باشد. این روش آماری وقوع عیب را از سطح ۳ سیگما یا ۶۶,۸۰۰ عیب
در میلیون به سطح ۶ سیگما یا کمتر از ۴ عیب در میلیون کاهش می دهد.
به طور ساده می توان گفت، شش سیگما متدی است که بر اساس داده (data) هدایت می شود و هدف آن دستیابی به کیفیت برتر است. چیزی که شش سیگما را از سایر اصول کیفیت متمایز می کند این است که پیش گبری قبل از وقوع اشتباهات. به طور ویژه می توان گفت شش سیگما یک تلاش نظم یافته است که فرآیندهای تکرار شوند سازمان را در بخشهای طراحی محصولات، عملکرد تامین کنندگان، سرویسهای خدماتی و … از نزدیک مورد سنجش قرار می دهد.