چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز
چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز

نواع دوربین های دیجیتال

دوربین های دیجیتال را به طرق مختلف تقسیم بندی می کنند یکی بر اساس ساختمان و اندازه که بر این اساس به پنج دسته تقسیم می شوند ، و در حالت دیگر تنها به دو دسته تقسیم می شوند ...     

                                          

                                          http://www.negahak.com/album/info/d-kjbhjg1235751.jpg

دوربین های دیجیتالی که لنز آن ها جدا نمی شود و دوربین هایی که لنز آنها قابل جدا شدن است و یا به بیانی می توان لنز آن ها را تعویض کرد . ولی به نظر می رسد که دسته بندی پنج تایی روش دقیق تری باشد .

1 -  Ultracompact دوربین های بسیار فشرده 

2 -  point - and - Shoot 5

3- Subcompactفشرده  

4 – Prosumer 6

5 – dSLRدوربین های تک لنز انعکاسی دیجیتال

در اینجا به توضیح این دوربین ها خواهیم پرداخت:

1 - دوربین های بسیار فشرده یا Ultracompact، خیلی سبک و کوچک و باریک ساخته می شوند و لنز آن ها قابلیت زوم اپتیکال (Optical) ندارد .

2این گروه که با عبارت تبلیغاتی " نشانه روشن کن و عکس بگیر " - point & shot شناخته می شوند ، از نظر اندازه تقریباً به اندازه دوربین ها ی فشرده هستند و برخی از آن ها دارای تنظیمات محدودتری نیز هستند .

3 - دوربین های فشرده در سایز جیبی ساخته می شوند ، دارای تنظیمات دستی اند و لنز آن ها قابلیت زوم اُپتیکال دارد و برای برآورده شدن این مهم ، لنز آن ها می تواند بصورت دو استوانه که یکی از آن ها درون دیگری تعبیه شده است ، از بدنه دوربین خارج شده و دوباره به حالت اول بازگردد و به این وسیله فاصله های کانونی متفاوتی را برای لنز فراهم سازد .

4 - دوربین های  " پروسومر "  Prosumer از نظر اندازه مشابه دوربین های دیجیتال انعکاسی تک لنزی هستند که به شرح آنها خواهیم پرداخت ، با این تفاوت که معمولاً لنز آن ها را نمی توان از بدنه جدا کرد . این دوربین ها سبک تر و ارزان تر از دوربین های حرفه ای بوده و بهترین گزینه برای کسانی به شمار می روند که قصد دارند یک دوربین خانگی با قیمت مناسب ، خریداری کنند ولی به یادگیری عکاسی و گرفتن عکس های هنری نیز علاقمندند از جمله این نمونه از دوربین ها می توان به دوربین SX20 canon اشاره نمود.

5 – گروه آخر دوربین های حرفه ای دیجیتال هستند ، که از هر جهت از کیفیت بالایی برخودار بوده و به قصد برآورده کردن تمامی نیازهای یک عکاس حرفه ای طرح ریزی شده اند ، با خرید این نوع دوربین شما امکان انتخاب گروه بزرگی از لنزهای حرفه ای و دیگر ملزومات و تجهیزات عکاسی ، که برای کار با این دوربین ها ساخته شده اند را در اختیار خواهید داشت . البته انتخاب یک دوربین از میان دوربین های حرفه ای دیجیتال نیز به دلیل پیچیدگی و تنوع فن آوری این دوربین ها از یک سو و این که عوامل فنی متعددی در تعیین قابلیت ها و کیفیت تصویر یک دوربین دیجیتال مؤثرند ، همیشه کار ساده ای نیست .

به همین دلیل در زیر به برخی نکات که می توانند در انتخاب یک دوربین دیجیتال مؤثر باشند ، به طور مختصر اشاره می شود .

1– اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید میزان بودجه ی شما برای خرید یک دوربین است ، با مشخص کردن بودجه ی خود از میان دوربین های بی شماری که وجود دارند ، تنها تعداد محدودی می توانند ، در گزینه های شما قرار داشته باشند . البته نوع استفاده شما از دوربین نیز در تعیین هزینه ای که صرف خرید آن می کنید ، مؤثر است . اگر قصد استفاده ی حرفه ای از یک دوربین را ندارید ، ضرورتی ندارد که هزینه ی خرید یک دوربین حرفه ای را به خود تحمیل کنید .

2 - دومین نکته ای که باید به آن توجه کنید ، شرکت سازنده ی دوربین است ، عقل سلیم حکم می کند که هرگز یک دوربین ارزان قیمت را که به شرکتی ناشناس تعلق دارد خریداری نکنید ، چون نه از کیفیت خوبی برخوردار است و نه مدت زیادی کار خواهد کرد . ولی در میان شرکت های شناخته شده به سختی می توان یکی را به دیگری ارجحیت داد و بیشتر باید به نیاز های خود توجه نموده و به مقایسه مدل هایی با قیمت یا امکانات مشابه بپردازید .

3 - با توجه به نیازهای خود در بزرگنمایی یک عکس هنگام چاپ ، می توانید دوربینی با " مگاپیکسل " متفاوت تهیه کنید ، هر چه قدرت تفکیک تصویر در یک دوربین بیشتر باشد ، نسخه ای که با ابعاد بزرگ چاپ می کنید از کیفیت مطلوب تری برخوردار خواهد بود ، ولی هرگز از خاطر نبرید که مگاپیکسل تنها یکی از عوامل مؤثر در کیفیت یک عکس دیجیتال می باشد.

4 - مورد بعدی که باید به آن توجه کنید ، حجم و اندازه ی دوربین است ، با توجه به مشخصات فیزیکی خود و نوع استفاده ای که از دوربین می کنید ، دوربینی با وزن و حجم مناسب خریداری کنید .

5 - برای دوربین خود یک لنز مناسب انتخاب کنید (معمولاً رابطه ی مستقیمی میان کیفیت لنزها و قیمت آن ها وجود دارد)

اگر قصد استفاده ی حرفه ای از یک دوربین را ندارید ، ضرورتی ندارد که هزینه ی خرید یک دوربین حرفه ای را به خود تحمیل کنید.

6 - مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید ، تجهیزات و ملزوماتی است که شرکت سازنده به همراه یک مدل مشخص به بازار عرضه کرده و یا امکانات از پیش موجودی که دوربین شما سازگار با آن ها طراحی شده است . ما معمولا تجهیزات را به دوگروه تقسیم می کنیم ، گروه اول به صورت همراه در جعبه ی دوربین شما قرار دارند ، که از جمله مهم ترین آن ها باطری و شارژ آن است. (کیفیت باطری  دوربین یکی از گزینه هایی است که باید در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد) گروه دوم تجهیزات را شما می توانید ، به دلخواه و با توجه به نیازهای خود انتخاب و به طورجداگانه خریداری کنید . علاوه بر آن چه گفته شد بایستی در هنگام انتخاب یک دوربین ، به مواردی چون ؛ وضوح مؤثر ، دست کم و دست بالای سرعت شاتر ، باز ترین و بسته ترین حالت دیافراگم ، حالت های متفاوت عکاسی که از پیش برنامه ریزی شده اند ، کیفیت فلاش ، نوع کارت حافظه ، سیستم وضوح یابی ، روش های نورسنجی و کیفیت نورسنج درون دوربین و بسیاری موارد فنی دیگر توجه نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد