چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز
چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز

نکات خواندنی از 11 دوره فوتسال قهرمانی آسیا

تیم ملی فوتسال ایران در 11 دوره گذشته

مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا چهره یک قهرمان بلامنازع را داشته که 10 بار جام قهرمانی را بالای سر برده و صاحب رکوردی دست نیافتنی است.

دوازدهمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا از روز جمعه در دبی امارات آغاز می‌شود، با رقابت 16 تیم از بهترین‌های آسیا که سرآمد همه آنها ایران است. فوتسال ایران با دستیابی به 10 قهرمانی در 11 دوره گذشته مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا آماری دست نیافتنی از خود برجای گذاشته است. تنها نقطه تاریک در کارنامه آسیایی فوتسال ایران بسنده کردن به عنوان سومی قاره کهن در هشتمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیاست که با شکست مقابل ژاپن در نیمه نهایی رقم خورد. در دیگر دوره‌ها ایران قهرمان مطلق آسیا بوده و بالاتر از دیگر کشورها.

*جامی فقط برای ایران و ژاپن

از سال 1999 که 9 تیم ایران، قزاقستان، ژاپن، ازبکستان، مالزی، کره جنوبی، تایلند، قرقیزستان و سنگاپور در مالزی گردهم آمده و برگزارکننده نخستین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا بودند تا امروز که در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره مسابقات هستیم، تنها دو تیم ایران و ژاپن جام قهرمانی مسابقات را بالای سر برده‌اند که از این حیث حساب رکوردی جالب توجه هستند.


*طوفان ایران آغاز شد

پنجم مارس 1999 تیم ملی فوتسال ایران متشکل از بازیکنانی چون مرحوم بابک معصومی، محمدرضا حیدریان، عبدالله رضایی‌نژاد، امیر فراشی، احمد باغبانباشی، علیرضا افضل، کاظم محمدی، علی صانعی، رضا رضایی کمال و ... با هدایت حسین شمس در مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا شرکت کرد. این تیم در مرحله گروهی با زدن 76 گل به تیم‌های کره جنوبی، تایلند، سنگاپور و قرقیزستان مقتدرانه به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. برتری 5 بر 2 مقابل ژاپن شاگردان حسین شمس را به فینال نخستین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا فرستاد تا آنها با برتری 9 بر یک مقابل کره جنوبی برای نخستین بار قهرمان آسیا شوند. در پایان این دوره از مساباقت کاظم محمدی و رضا رضایی کمال از ایران با 18 گل‌زده به صورت مشترک عنوان آقای گلی رقابت‌ها را به دست آوردند.


*دومین قهرمانی ایران با حسین شمس

تیم ملی فوتسال کشورمان در دومین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا که از 5 تا 12 می 2000 در بانکوک تایلند برگزار شد بازهم جام قهرمانی را بالای سر برد. حسین شمس در این دوره از مسابقات بازیکنانی چون امیر فراشی، اصغر قهرمانی، محمدرضا حیدریان، رضا رضایی کمال، احمد باغبانباشی، احمد پری‌آذر، کاظم محمدی، علی صانعی، مرحوم بابک معصومی، وحید شمسایی و سیامک داداشی را در اختیار داشت که برای آنها گذر از حریفانی چون ژاپن، ازبکستان، قرقیزستان و ماکائو در مرحله گروهی کار چندان دشواری نبود. در مرحله نیمه نهایی مسابقات که با حضور 9 تیم برگزار شد، تیم کشورمان موفق به شکست تایلند، میزبان رقابت‌ها شد و در دیدار نهایی نیز شکست 4 بر یک را به قزاقستان تحمیل کرد تا برای دومین بار قهرمان آسیا شود. در پایان این دوره از مسابقات "تردساک چایمان" از تایلند با 11 گل‌زده عنوان آقای گلی را به دست آورد.


*قهرمانی مقتدرانه در اولین میزبانی

تیم ملی فوتسال کشورمان در سومین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا میزبان تیم‌های آسیایی بود. در این دوره از مسابقات که از 14 تا 20 ژوئیه سال 2001 در سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، 14 تیم باهم به رقابت پرداختند که افزایش تعداد تیم‌های حاضر در مسابقات چشمگیر بود. تیم کشورمان در آن دوره از مسابقات "ویکتور هرمانس" هلندی را به عنوان سرمربی در کنار خود داشت و در ترکیبش از بازیکنانی چون امیر فراشی، منصور مولایی، رضا ناصری، محمدرضا حیدریان، علی صانعی، محمد هاشم‌زاده، احمد پری‌آذر، کاظم محمدی، مجید رئیسی، حمید شاندیزی، وحید شمسایی، سیامک داداشی، مجتبی معینی و مجید ملازم بهره می‌برد.


تیم ایران در مرحله گروهی با زدن 60 گل به تیم‌های فلسطین، سنگاپور، چین تایپه و ژاپن به مرحله یک چهارم نهایی گام گذاشت تا در این مرحله به مصاف کویت برود. برتری‌های 18 بر 2 برابر کویت در مرحله یک‌چهارم نهایی و 8 بر 2 مقابل ژاپن در نیمه نهایی تیم ایران را فینالیست سومین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا کرد. در دیدار فینال تیم کشورمان با 9 گل ازبکستان را در هم کوبید و برای سومین بار جام قهرمانی فوتسال آسیا را بالای سر برد. در این دوره از مسابقات وحید شمسایی با 31 گل‌زده آقای گل شد.


*تیم ایران با انصاریفرد قهرمان شد

تیم ملی فوتسال ایران در چهارمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا که از 22 تا 30 اکتبر 2002 در اندونزی برگزار شد به نسبت دوره قبلی مسابقات که در ایران برگزار شد، تغییراتی کرده بود که مهمترین آنها حضور محمدحسن انصاریفرد در راس کادر فنی این تیم بود.


انصاریفرد با بهره گیری از بازیکنانی چون منصور مولایی، رضا ناصری، محمدرضا حیدریان، علی صانعی، مجتبی معینی، محمد هاشم‌زاده، احمد پری‌آذر، مجتبی آهنگران، مجید رئیسی، حمید شاندیزی، وحید شمسایی، سیامک داداشی، حمیدرضا ابراری‌نیا و سعید عبدالله نژاد با هدف دفاع از سه عنوان قهرمانی گذشته پای در کارزار آسیایی نهاد و با برتری مقابل ازبکستان، چین تایپه، مالزی، قرقیزستان، کره جنوبی و ژاپن جام قهرمانی را بالای سر برد. شاگردان انصاریفرد در دیدار نهایی مقابل تیم ژاپن با نتیجه 6 بر صفر و گلزنی وحید شمسایی (2 گل)، مجتبی معینی، احمد پری‌آذر، محمدرضا حیدریان و سیامک داداشی به پیروزی رسیدند. در آن دوره از مسابقات وحید شمسایی با 26 گل‌زده عنوان آقای گلی را به دست آورد اما "آنوچا مونجاریم" از تایلند بهترین بازیکن مسابقات شد. جایزه بازی جوانمردانه نیز به تیم تایلند تعلق گرفت.


*کسب پنجمین قهرمانی در دومین میزبانی

پنجمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا از 27 ژوئیه تا 5 اوت 2003 در سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد. در این دوره از مسابقات محمدحسن انصاریفرد با همان تیمی که سال گذشته قهرمان آسیا شده بود به میدان آمد و با گذر از سد چین، قرقیزستان و لبنان در مرحله گروهی، پای به مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا گذاشت.


 


شاگردان انصاریفرد با بردهای 7 بر 2 و 10 بر 2 مقابل ازبکستان و کویت برای پنجمین بار پی در پی به دیدار نهایی مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا راه یافتند. در دیدار فینال تیم کشورمان با نتیجه 6 بر 4 از سد ژاپن گذشت. در پایان پنجمین دوره رقابت‌های فوتسال قهرمانی آسیا وحید شمسایی با 24 گل‌زده آقای گل مسابقات شد و عنوان بهترین بازیکن را نیز به دست آورد. عنوان بهترین دروازه بان به "هیسامیتسو کاواهارا" از ژاپن رسید و تیم ایران عنوان برترین تیم اخلاق و بازی جوانمردانه را از آن خود کرد.


*تمام عناوین برتر جام ششم به ایران رسید

ماکائو طی روزهای 16 تا 25 آوریل 2004 میزبان ششمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا بود. محمدحسن انصاریفرد سرمربی وقت تیم ملی فوتسال ایران در آن دوره از مسابقات بازیکنانی چون رضا ناصری، کاظم صادقی، حمیدرضا ابراری‌نیا، محمدرضا حیدریان، سیامک داداشی، کاظم محمدی، محسن زارعی، وحید شمسایی، مجید رئیسی، محمد کشاورز، محمد هاشم‌زاده، مرحوم بابک معصومی، فرهاد فخیم و ... را در اختیار داشت، بازیکنانی که سال گذشته نیز بیشتر آنها طعم قهرمانی آسیا را چشیده بودند.


شاگردان انصاریفرد در ششمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا که با حضور 18 تیم برگزار شد پس از پشت سر گذاشتن ازبکستان، کامبوج، اندونزی و هنگ کنگ در مرحله گروهی موفق به شکست 10 بر 3 و 6 بر یک کویت و تایلند در مراحل یک‌چهارم نهایی و نیمه نهایی شدند تا برای دستیابی به ششمین قهرمانی پی در پی به مصاف ژاپن بروند. تیم ملی فوتسال کشورمان در آن بازی شکست 5 بر 3 را به تیم ژاپن تحمیل کرد و ششمین بار جام قهرمانی آسیا را به دست آورد. به دنبال این قهرمانی محمدرضا حیدریان به عنوان بهترین بازیکن مسابقات انتخاب شد، عنوان آقای گلی به وحید شمسایی تعلق گرفت که 33 گل به ثمر رسانده بود و تیم ایران نیز جایزه بازی جوانمردانه را از آن خود کرد.


*اولین شکست و تساوی ایران با "جوراندیرو" رقم خورد

شکل برگزاری مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا در هفتمین دوره این رقابت‌ها که طی 22 می تا 4 ژوئن 2005 در ویتنام برگزار شد، تغییراتی عمده کرد. در آن دوره از رقابت‌ها که با حضور 24 تیم در 6 گروه چهار تیمی برگزار شد، در پایان مرحله گروهی 6 تیم اول گروه‌های ششگانه به همراه دو تیم برتر دیگر این گروه‌ها به مرحله دوم راه یافتند و در دو گروه باهم رقابت کردند. ملی پوشان فوتسال کشورمان که در آن دوره "جوراندیرو" را به عنوان سرمربی بالای سر خود می‌دیدند، در مرحله مقدماتی از سد کویت، لبنان و بوتان گذشتند و به عنوان تیم اول گروه C به مرحله دوم مسابقات راه یافتند.


در مرحله دوم شاگردان جوراندیرو با تیم‌های ژاپن، تایلند و چین هم‌گروه بودند که طی رقابتی نزدیک پایین‌تر از ژاپن به عنوان تیم دوم گروه به مرحله نیمه نهایی صعود کردند. تیم تحت هدایت جوراندیرو در این مرحله با نتیجه 3 بر یک به ژاپن باخت، در مصاف با تایلند به نتیجه تساوی 3 بر 3 رضایت داد و با نتیجه 10 بر 3 از سد چین گذشت. تیم کشورمان در این مسابقات برای نخستین بار در کارزار آسیایی باخت و مساوی کرد تا زنگ خطر برای فوتسال ایران به صدا درآید.


 


ملی پوشان فوتسال کشورمان در مرحله نیمه نهایی هفتمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا مقابل ازبکستان به برتری 4 بر یک رسیدند و در فینال ژاپن را با نتیجه 2 بر صفر از پیش رو برداشتند تا ضمن گرفتن انتقام شکست مرحله قبل از چشم بادامی ها برای هفتمین بار قهرمانی آسیا شوند. در هفتمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا تیم کشورمان با نفراتی چون رضا ناصری، مرتضی عظیمایی، محمد هاشم‌زاده، حسین سلطانی، مجید رئیسی، وحید شمسایی، محمدرضا حیدریان، مجید تیکدری‌نژاد، حمیدرضا ابراری‌نیا، جواد ماهری، محمد طاهری و... به میدان رفت. حضور برخی از بازیکنان جوان و توجیه جوانگرایی از دلایل افت تیم ملی فوتسال کشورمان در آن دوره از مسابقات عنوان شد. عنوان بهترین بازیکن هفتمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا به "کنچیرو کوگوره" از ژاپن رسید و وحید شمسایی از تیم ایران با 23 گل‌زده آقای گل شد.


*ایران بالاخره جام قهرمانی را از دست داد

همانطور که عنوان شد زنگ خطر برای فوتسال ایران در هفتمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا به صدا درآمده بود. شکست مقابل ژاپن و تساوی با تایلند، هشداری برای فوتسال ایران بود که مسئولان وقت فوتسال کشور از کنار آن به سادگی گذشتند و به بهانه جوانگرایی نفراتی چون محمدرضا حیدریان را از تیم ملی کنار گذاشتند. در آن دوره نفراتی مانند علی اصغر حسن‌زاده، مسعود دانشور، مجید لطیفی و مصطفی نظری به تیم ملی فوتسال ایران وارد شدند اما خلاء ستاره‌های باتجربه کار دست تیم ایران داد و قهرمان بلامنازع آسیا در هشتمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی قاره کهن که 21 تا 27 می 2006 در تاشکند ازبکستان برگزار شد، به عنوان سوم بسنده کرد.


 


پس از برتری مقابل تایلند، ترکمنستان و اندونزی در مرحله گروهی همه این تصور را داشتند که تیم ایران در مرحله نیمه نهایی به راحتی مقابل ژاپن به برتری می‌رسد اما شاگردان جوراندیرو در این بازی با نتیجه عجیب 5 بر یک مغلوب شاگردان "سرجیو ساپو" برزیلی شدند تا ایران برای نخستین بار از راهیابی به دیدار نهایی مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا بازماند. تیم ایران در دیدار رده بندی با نتیجه 5 بر 3 از سد قرقیزستان گذشت و به عنوان سوم آسیا بسنده کرد.


عنوان آقای گل وحید شمسایی با 16 گل تنها ره آورد قابل ذکر فوتسال ایران از هشتمین کارزار آسیایی بود، رقابت‌هایی که عنوان بهترین بازیکن آن به "کنچیرو کوگوره" از ژاپن تعلق گرفت و جام اخلاقش به تیم ازبکستان رسید. در هشتمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا که با حضور 16 تیم برتر برگزار شد بازهم شکل برگزاری رقابت‌ها تغییر کرد و تنها تیم‌های اول گروه‌های چهارگانه فرصت رقابت در مرحله دوم مسابقات را داشتند.


*شاگردان حسین شمس جام قهرمانی را در خاک ژاپن پس گرفتند

پس از ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2006 محمد دادگان از فدراسیون فوتبال رفت و به دنبال او صادق درودگر نیز وداعی اجباری با کمیته فوتسال این فدراسیون داشت. در آن زمان مسئولان وقت فدراسیون فوتبال عباس ترابیان را به عنوان رئیس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال انتخاب کردند. ترابیان نیز در اولین اقدام حسین شمس را به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان انتخاب کرد. شمس که در زمان ریاست دادگان بر فدراسیون فوتبال اجازه فعالیت در چارچوب فعالیت آن فدراسیون را نداشت، با بازگشت خود به تیم ملی فوتسال جانی تازه به کالبد این تیم دمید و با بهره گیری از توانایی مرحوم بابک معصومی، اصغر قهرمانی، محمد طاهری، محمد کشاورز، محمد هاشم‌زاده، جواد اصغری مقدم، احمد پری‌آذر، کاظم محمدی، وحید شمسایی، محمدرضا حیدریان، مصطفی نظری، محمدرضا زحمتکش، منصور مولایی و مجید لطیفی جام قهرمانی آسیا را در خاک ژاپن از تیم پس گرفت.


 


بازگشت حیدریان و مرحوم معصومی به تیم ملی فوتسال و همکاری نزدیک آنها با دیگر مهره‌های شاخص، تیمی قدرتمند از ایران ساخت که تا دیدار نهایی به راحتی از سد لبنان، چین، مالزی، استرالیا و ازبکستان گذشت. شاگردان شمس در دیدار نهایی نهمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا که در سالن Municipal Central Gymnasium شهر اوزاکا برگزار شد با نتیجه 4 بر یک و به راحتی از سد تیم میزبان گذشتند و برای هشتمین بار قهرمان آسیا شدند. در پایان این دوره از مسابقات که با حضور 16 تیم از 13 تا 19 می 2007 در اوزاکای ژاپن برگزار شد، وحید شمسایی به عنوان بهترین بازیکن مسابقات انتخاب شد و عنوان آقای گلی به "کنچیرو کوگوره" از ژاپن رسید که 12 گل در این مسابقات به ثمر رسانده بود.


*نهمین قهرمانی تیم ایران و خداحافظی کاپیتان حیدریان

تیم ملی فوتسال کشورمان در دهمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا که از 11 تا 18 می 2008 در تایلند برگزار شد، عملکردی فوق العاده داشت، عملکردی به مراتب بهتر از 9 دوره گذشته. این تیم در 6 مسابقه‌ای که تا دستیابی به نهمین قهرمانی خود در آسیا برگزار کرد، 48 گل به ثمر رساند و تنها 2 گل دریافت کرد. مصطفی نظری، اصغر قهرمانی، محمد طاهری، محمد کشاورز، محمد هاشم‌زاده، جواد اصغری مقدم، کاظم محمدی، وحید شمسایی، محمدرضا حیدریان، مجید لطیفی، مجید رئیسی، مصطفی طیبی، علی اصغر حسن‌زاده و حمیدرضا ابراری‌نیا ملی پوشان فوتسال کشورمان در دهمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا بودند. آنها در مرحله گروهی 34 گل به تیم‌های چین، تاجیکستان و کویت زدند و با دریافت تنها یک گل صعودی مقتدرانه به مرحله یک چهارم نهایی داشتند.


شاگردان حسین شمس در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 9 بر یک تیم لبنان را درهم کوبیدند و در دیدار نیمه نهایی نیز شکست یک بر صفر را به تیم ژاپن تحمیل کردند تا برای نهمین بار به دیدار نهایی مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا راه یابند. تیم ملی فوتسال کشورمان در دیدار نهایی آن دوره از رقابت‌ها با نتیجه 4 بر صفر تیم تایلند را که از حمایت بیش از 6 هزار تماشاگر بهره می‌برد، شکست داد و برای نهمین بار قهرمان آسیا شد.


در پایان آن دوره از مسابقات وحید شمسایی با 13 گل آقای گل شد و عنوان بهترین بازیکن رقابت‌ها را نیز به دست آورد. تیم ستارگان برتر مسابقات نیز متشکل از مصطفی نظری، محمد طاهری، "دایسوکه اونو" از ژاپن، "پانووات جانتا" از تایلند و وحید شمسایی معرفی شد و عنوان بهترین مربی نیز به حسین شمس تعلق گرفت. محمدرضا حیدریان، کاپیتان ارزنده تیم ملی فوتسال کشورمان در پایان دهمین دوره مسابقات فوتسال قهرمان آسیا به صورت رسمی از تیم ملی خداحافظی کرد.


*آخرین قهرمانی شمس با تیم ملی فوتسال

مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا تا دهمین دوره این رقابت‌ها همه ساله در کشورهای مختلف قاره کهن برگزار می‌شد اما پس از برگزاری دهمین دوره این مسابقات در سال 2008 کمیته فوتسال AFC تصمیم برآن گرفت که مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا هر دو سال یکبار برگزار شود و حدفاصل این مسابقات نیز پیکارهای باشگاهی برگزار شود. به همین خاطر یازدهمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا دو سال پس از دوره دهم این رقابت‌ها از 23 تا 30 ماه می 2010 در تاشکند ازبکستان برگزار شد.


تیم ملی فوتسال کشورمان پیش از شرکت در این دوره از مسابقات نیز درگیر حواشی شد که وداع موقتی وحید شمسایی از این تیم را به دنبال داشت. تیم ملی فوتسال کشورمان درحالی در یازدهمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا حضور یافت که آقای گل فوتسال دنیا را به همراه نداشت. در غیاب او ستاره‌هایی چون محمد طاهری و علی اصغر حسن‌زاده درخشان ظاهر شدند و زمینه قهرمانی مجددا تیم ملی کشورمان را فراهم آوردند. شاگردان حسین شمس در آن دوره از مسابقات استرالیا، تاجیکستان و کویت را در مرحله گروهی پشت گذاشتند و با تحمیل شکست‌های 7 بر یک و 7 بر صفر به لبنان و ژاپن به دیدار نهایی یازدهمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا صعود کردند. در دیدار نهایی نیز تیم کشورمان با نتیجه 7 بر 3 تیم ازبکستان، میزبان مسابقات را از پیش رو برداشت و بر بام قاره کهن ایستاد.


قهرمانی آسیا تنها ره آورد ملی پوشان فوتسال ایران از تاشکند نبود، چراکه آنها جایزه بازی جوانمردانه مسابقات را نیز به دست آوردند و عناوین آقای گلی و بهترین بازیکن مسابقات نیز به محمد طاهری رسید. طاهری در راه قهرمانی تیم ملی 13 گل به ثمر رساند.این آخرین قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان با هدایت حسین شمس بود، چرا که پس از یازدهمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا حسین شمس از عدم توجه به فوتسال کشور گلایه کرد و خواستار توجه بیشتر به ملی پوشان فوتسال ایران شد که همین مسئله دلخوری مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی را به دنبال داشت. مصاحبه‌های کنایه آمیز حسین شمس بر آتش این اختلافات دامن زد و او در نهایت ناچار به خداحافظی از تیم ملی شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد