چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز
چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز

تاریخچه ی اپل وسیستم عامل مکینتاش

نام Mac os که مخفف  Macintosh Operating System است، نام تجاری سیستم عاملی است که توسط شرکت اپل برای رایانه های مکینتاش ایجاد و توسعه داده شده است. سیستم عامل Mac  عموما به خاطر رابط  گرافیکی بسیار خوب خود مشهور شده است .

پروژه ی مکینتاش از اوایل سال 1979 به وسیله ی جف راسکین که یک کارمند شرکت اپل بود آغاز گردید. در سپتامبر 1979 راسکین به صورت جدی شروع به کار برروی پروژه ی مکینتاش نمود و درآغاز به دنبال یک مهندس رایانه رفت تابتواند شکل اولیه ی سیستم عامل را ایجاد نماید . بعد از چند سال راسکین توانست یک تیم برای کار بر روی سیستم عامل مکینتاش جمع آوری کند که از Chris Espinosa,Jonna Hoffman,George Crow,Susan Kare Jerry Manock,Andy Hertzfeld تشکیل شده بود. این سیستم عامل برای نخستین بار در سال 1984 با رایانه Macintosh 128k عرضه شد. نسخه های اولیه ی Mac OS  تنها با رایانه های مکینتاش که بر مبنای پردازشگر Motorola 68000  ساخته شده بودند،کار می کردند . در حالی که به مرور زمان وبا ارائه ی نسخه های بعدی سیستم عامل مکینتاش ،انطباق آن با نسلهای بعدی رایانه های اپل ممکن شد .Mac OS X(نسخه Snow Leopard) آخرین نسخه از سری سیستم عاملهای مکینتاش است که با امکانات زیبا و فوق العاده خود توانسته عرصه رقابت را بر سیستم عاملهایی چون ویندوز تنگ کند

......


محصولات فعلی Apple Mac

Imac

iMac یکی از انواع مدلهای رایانه های اپل است که تمامی قطعات آن به صورت یکجا در پشت صفحه ی نمایش آن قرار گرفته است. این رایانه ها از سال 1998 میلادی با مدل iMac G3 که یک صفحه  نمایشگر CRT داشت به بازار ارائه شدند وپس از آن سیر پیشرفت را طی نموده ومدلهای iMac G4وiMac G5 به بازار ارائه گردیدندودرآخر نیز iMac باریز پردازنده ی اینتل  درژانویه یسال 2006 ارائه شد. این مدل از رایانه های مکینتاش جهت استفاده توسط کاربران خانگی و  اداری که درضمن کارهای حرفه ای هم توسط رایانه انجام می دهند بسیار مناسب است . جدیدترین مدلهای iMac با صفحه نمایش 21.5”و"27عریض وبهره گیری از ریزپردازنده های چهار هسته ای Intel در اکتبر سال 2009 به بازارعرضه شده اند.


Mac Mini

              مدل Mac Mini  یکی دیگر از مدلهای اپل است که در دسته ی رایانه های رومیزی (Desktop Computers)قرار می گیرد . Mac  Mini نسبت به بقیه ی محصولات اپل دارای قدمت کمتری بوده واولین مدل آن در سال 2005 به بازار رایانه ارائه شده است . درحالت کلی ، این رایانه به علت قدرت پردازش بالا وگرافیک بسیار خوبی که نسبت به ابعاد واندازه بسیار کوچکش دارد ، همچنین جایگزینی درگاه ارتباطی Firewire400 با مدل سریعتر Fire wire 800 ،می تواند مورد استفاده ی افرادی قرار گیرد که نیاز به گرافیک خوب در کاربردهای اداری وخانگی دارند .

 


 

Mac Book

رایانه قابل حمل Mac Book برای اولین بار  در سال 2006 به بازار عرضه شد و در حقیقت جایگزین مدلهنای قدیمی تر نوت بوک اپل مانند iBookو PowerBookگردید.MacBookبا کاربرد آموزشی و جهت ارئه به مخاطبینی که در این دسته قرار گرفته اند (دانشجویان،دانش آموزان و ...)طراحی شده است.آخرین مدل ارائه شده از Mac Book بانمایش 13.3اینچی ،باپردازشگر اینتل و صفحه نمایش LED باطراحی بدنه سفید رنگ از جنس پلاستیک فشرده به بازار عرضه شده است.

 .

 

 


Mac Book Pro

مدل Mac Book Pro ،سری حرفه ای رایانه های قابل حمل اپل می باشد . این مدل از نوت بوکهای اپل در سال2006 به بازار ارائه شد ودر حقیقت جایگزین مدل قدیمی Power Book G4گردید. درحال حاضر Mac BookPro درسه اندازه 13.3، 15و 17اینچ عرضه می گردد. این مدل با داشتن ورودیهای Fire Wire800 S-Videoوقرار دادن یک وب کم iSightبه صورت داخلی وبا طراحی منحصر به فرد بدنه ی یکپارچه آلمینیومی ،توانسته است خود را بعنوان یک نوت بوک متمایز در بازار مطرح نماید. جدیدترین مدلهای Mac Book Pro در تاریخ چاپ این کتاب مجهز به پردازشگرهای Intel Core i5 وIntelCore i7 هستند.


Mac Book Air

              مدل Mac Book Air،نوت بوک فوق سبک رایانه های اپل است. این نوت بوک به عنوان قابل حمل ترین رایانه در خانواده ی اپل شناخته شده است. در زمان ارائه ی این رایانه به بازار ،اپل اعلام کرد که MacBook Air  نازک ترین لپ تاپ جهان است .این لپ تاپ تنها یک ورودی USB وMiniDisplay دارد وخروجی صدای آن نیز از نوع mono می باشد . گرچه باتری این لپ تاپ از نوع داخلی بوده وتوسط کاربر قابل تعویض نیست،ولی به علت مصرف بسیار کم انرژی وفناوری پیشرفته به کار رفته در این باتری ،عمر آن بسیار طولانی تر از نوت بوک های دیگر است . همچنین، حافظه ی رم این نوت بوک نیز قابل تعویض ویا ارتقاء توسط کاربر نمی باشد . برای استفاده از دیسکهای نوری (CD_DVD) شما می بایست یک سوپر درایو خارجی اپل را تهیه نمایید ویا از طریق بی سیم (WiFi)به درایو های نوری رایانه های دیگر متصل شوید . این نوت بوک زیبا با گرافیک  Geforce 9400وپردازشگر دو هسته ای تا سرعت 2.1GHZودو گیگابایت رم (یابیشتر)،به عنوان یک نوت بوک بسیار سبک برای مدیرانی که دائما در سفر هستند ونیاز به حمل اطلاعات خود وپردازش آن در جاهای مختلف دارند،مناسب می باشد .


  iPad

              آی پد یک رایانه ی لوحی (Tablet)ویژه است که در تاریخ 3 آوریل 2010 به بازار عرضه شد ودر همان روز اول تعداد هفتصد هزار دستگاه آن به فروش رفت. آی پد رایانه ی ویژه ای است که برای گشت وگذار در وب و استفاده شخصی از امکانات چند رسانه ای مانند موسیقی،فیلم،عکس و...طراحی شده است. آی پد دارای صفحه نمایش لمسی،قطب نمای دیجیتال،مکانیاب ماهواره ایA-GPSوسنسور حرکتی –چرخشی تصویر می باشد.

               دستگاه آی پد از پردازشگرمرکزی جدیدی به نام Apple A4 با سرعت پردازش 1GHZ بهره می گیرد ودارای صفحه  نمایش 9.7اینچی LED است. با توجه به این که باتری لیتیوم- پلیمر به کار رفته در آن با Wi-Fi خاموش تا 25ساعت و با Wi-Fi روشن تا 10ساعت انرژی آن را تامین می کند. به عنوان یک شاهکار از سوی اپل معرفی شده است.

              این دستگاه برای ارتباط با اینترنت ورایانه های دیگر فقط از روش های ارتباطی بی سیم مانند WiFi،بلوتوث و 3g(یکی از شبکه های ارتباط داده های پیشرفته ی تلفنهای همراه)بهره می گیرد. آی پد در6 مدل مختلف (با ظرفیتهای 16و32و64 وهمچنین هر یک در مدلهایی با امکان ارتباطی 3gوبدون وبدون g3به بازار عرضه شده است.

                سیستم عامل مورد استفاده در اولین مدلهای آی پد 3.2  iphone OS بوده که یکی از مشتقات سیستم عامل مکینتاش ودر  واقع سیستم عامل به کار گرفته شده در گوشی های تلفنهای همراه iphone و دستگاه چند رسانه ای  ipod Touch شرکت اپل است. به همین علت، از همان ابتدا هزاران برنامه ی کاربردی آماده ی اجراروی ipad در دسترس کاربران آن قرار داشت.

               با توجه به این که آی پد یک رایانه ی عادی نیست وتنها برای گشت وگذار در وب و استفاده ی شخصی از امکانات چند رسانه ای طراحی وتولید شده است ،سیستم عامل مورد استفاده در آن به خوبی این منظور را برآورده می سازد. شرکت اپل وعده داده که نگارش جدیدتر iphone OS  4 رابا امکان چند کارگی  (Multitasking) تا پائیز سال 2010میلادی در اختیار کاربران ipadقرار دهد.


 Mac pro

              مدل Mac pro  رایانه های از نوع ایستگاه کاری (Work Station) می باشد که توسط کمپانی اپل عرضه شده است. این رایانه بر پایه ی ریز پردازنده های Intel Xeon  طراحی شده وگرچه شباهت بسیاری با مدل PowerMac G5 دارد، از نظر کارایی ظاهر ارتقاء یافته  است. این رایانه سریعترین وقویترین رایانه ساخته شده توسط اپل می باشد. آخرین مدل Mac Proدارای کارت گرافیک 120Geforce Gt  می باشد که قابل ارتقاء به 4870  ATI Radeon HD نیز هست. حافظه رم آن نیز 6 گیگابایت وقابل ارتقاء تا 32گیگابایت می باشد. این رایانه به علت بهره گیری از پردازشگر مرکزی Intel،قابلیت نصب سیستم عامل های ویندوز از نوع XP،VistaوWindows 7را در کنار سیستم عامل  مکینتاش دارد. Mac Pro  با قدرت پردازش فوق العاده ی خود نیاز گرافیستهای حرفه ای ،تدوین گران فیلم ،سازندگان انیمیشن وسایر افرادی که نیاز به پردازش وگرافیک واقعا بالا دارند رابه خوبی پاسخ می دهد.


Xserve             

Xserve                نام رایانه سرور تولیدی کمپانی اپل می باشد. Xserve در سال 2002 معرفی شد واولین مدل از سری رایانه های سرور کمپانی اپل بود. Xserveمی تواند جهت کاربردهای زیادی مانند سرور فایل، سرور شبکه یا حتی پردازش برنامه ها وکارهایی که نیاز به محاسبات فوق العاده قوی دارند مورد استفاده قرار گیرد. مدل جدید Xserve که در سل 2009 ارائه گردید از یک یا دو ریز پردازنده ی Xeon  Intel،دو گیگابایت رم و دو در گاه Firewire ومیزان حافظه ی سه ترابایتی (سه دیسک سخت یک ترابایتی) برخوردار می باشد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد