چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز
چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز

لپ تاپ یا PC

لپ تاپ بخریم یا PC؟
تا چند سال پیش که لپ تاپ ها جزو کالاهای لوکس به حساب می آمدند و از قیمت بالاتری نسبت به امروز برخوردار بودند کمتر کسی وقت خود را صرف این موضوع می کرد که لپ تاپ بهتر است یا PC؟


بقیه در ادامه مطلب ....

لپ تاپ بخریم یا PC؟
تا چند سال پیش که لپ تاپ ها جزو کالاهای لوکس به حساب می آمدند و از قیمت بالاتری نسبت به امروز برخوردار بودند کمتر کسی وقت خود را صرف این موضوع می کرد که لپ تاپ بهتر است یا PC؟

علت این موضوع را هم می توان قیمت بالای این کالاو عدم اعتماد برخی از کاربران به توانایی های این کامپیوتر کم حجم در مقایسه با PC دانست که البته قیمت بالای این کالادلیل محکم تری برای این مساله بود.

در چنین شرایطی کاربران PC، کامپیوترهای حجیم و سنگین وزن خود را روی چشم هایشان می گذاشتند و فکر تعویض آن را با یک لپ تاپ تا مدت ها، حداقل تا زمانی که شرایط مالی آنها در حد مطلوب شود از سر بیرون می کردند.

اما ... امروز شرایط تا حدود زیادی تغییر کرده است.

کاهش قیمت لپ تاپ، افزایش قابلیت های این کالا، افزایش اعتماد کاربران رایانه به قابلیت توانایی های لپ تاپ ، ورود لپ تاپ های ارزان قیمت و از همه مهم تر پرستیژ یا به قول برخی فروشندگان کلاس کاری لپ تاپ در مقایسه با PC باعث شده است توجه بسیاری از کاربران رایانه به سوی این کالاجلب شود.

با این وجود هنوز این سوال قدیمی که لپ تاپ بهتر عمل می کند یا PC؟ در ذهن بسیاری از کاربران رایانه و حتی کاربران لپ تاپ وجود دارد.

شاید برای یافتن پاسخ مناسب در این زمینه بهترین و ساده ترین راه این باشد که قابلیت های هر کدام از این کالاها را از نظر گذرانده و با هم مقایسه کنیم.

به طور کلی لپ تاپ ها از این لحاظ معروف شده اند که قابلیت جابه جایی آسان تری نسبت به PC دارند.

کاربران لپ تاپ می توانند به راحتی کامپیوتر شخصی خود را در یک کیف (دستی یا کوله پشتی) به هر کجا که می خواهند، حمل کنند. از طرفی لپ تاپ ها حجم کمی اشغال می کنند و می توان از آنها به راحتی در هواپیما، اتومبیل یا هر مکان دیگری استفاده کرد.

این درحالی است که PCها علاوه بر اینکه حجم بزرگی دارند و فضای زیادی اشغال می کنند، فاقد قابلیت حمل نیز هستند.

به عبارتی یک کاربر PC در زمینه استفاده از این کالا در هر زمان و هر کجا، نسبت به یک کاربر لپ تاپ با محدودیت های بسیار زیادی مواجه است.

از طرفی یک کاربر نوت بوک می تواند لپ تاپ خود را در دست گرفته و حین کار با آن، تلویزیون تماشا کند، از دوستانش پذیرایی کند یا حتی غذا بخورد (البته شما مورد آخر را نادیده بگیرید؛ چرا که طبق تحقیقات انجام شده یک لپ تاپ یا PC محل رشد و تکثیر باکتری های فراوانی است که باعث بروز بیماری های زیادی می شوند.)

استفاده از لپ تاپ بدون نیاز به جریان مستقیم برق نیز یکی دیگر از قابلیت های این کالااست که این قابلیت نیز با توجه به قطعی های اخیر جریان برق مدنظر بسیاری از کاربران رایانه قرار می گیرند.

یک لپ تاپ می تواند معمولابین یک ساعت و نیم تا نه ساعت توسط باتری کار کند.

در نتیجه کاربران لپ تاپ می توانند هنگام قطع شدن جریان برق یا در اتوبوس، اتومبیل، قطار یا اماکنی که محدودیت دسترسی به برق شهری وجود دارد به راحتی از لپ تاپ خود استفاده کنند. این در حالی است که یک Desktop (PC) بدون جریان مستقیم برق قابلیت کاربردی ندارد. شکیل و زیبا بودن لپ تاپ ها نیز یکی دیگر از دلایل جلب توجه کاربران کامپیوتر به ویژه قشر جوان به سوی این کالااست. شرکت های تولیدکننده نیز با درک این نیاز مخاطب با تولید و عرضه لپ تاپ های فانتزی و رنگارنگ در صدد جلب نظر مصرف کنندگان برآمده اند. یکپارچگی امکانات در لپ تاپ یکی دیگر از ویژگی های این کالااست.


ارتقای لپ تاپ آری یا خیر؟
بسیاری از کاربران رایانه، حتی کاربران لپ تاپ تصور می کنند ارتقای قابلیت های یک لپ تاپ ممکن نیست. این در حالی است که فعالان بازار در این باره می گویند، امروزه ارتقای رم، هارد و درایو مقدور است و تنها CPU (پردازنده) و کارت گرافیکی و کارت صدا در لپ تاپ قابلیت ارتقا ندارند. این در حالی است که PCها قابلیت ارتقای راحت تری نسبت به نوت بوک ها دارند.

بهنامی، یک کارشناس بازار در این زمینه می گوید: مهم ترین مشکل لپ تاپ ها عدم ارتقای VGA (کارت گرافیکی)، CPU (پردازنده)، صفحه نمایش و کارت صدا در آنها است. ارتقای کارت تصویر و cpu  لپ تاپ به صرفه و اقتصادی نیست.

سعادتخواه، کارشناس بخش توسعه شرکت سازگار ارقام نیز در این رابطه می گوید: به طور کلی یک Desktop از لحاظ قابلیت ارتقا و تجهیز شدن به لوازم جانبی بهتر عمل می کند تا یک لپ تاپ.

اندر معایب لپ تاپ


طبق اعلام سامان شایسته، یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در مرکز خرید پایتخت، لپ تاپ برای استفاده عموم افراد مناسب نیست و تنها قابلیت جابه جایی و حمل آسان آن است که باعث استقبال گروهی از کاربران رایانه از لپ تاپ می شود.

به گفته وی، لپ تاپ برای افرادی که مدام بازی های جدید را خریداری و استفاده می کنند چندان مناسب نیست؛چراکه بازی ها، رو ز به روز به قدرت پردازش و سخت افزارهای قوی تری نیاز دارند و ممکن است لپ تاپ کاربر قابلیت اجرای همه نوع بازی را نداشته باشد.

این در حالی است که بهنامی، کارشناس بازار در این زمینه می گوید: در حال حاضر با توجه به رشد تکنولوژی لپ تاپ هایی وارد بازار شده اند که برای انجام بازی های رایانه ای مناسب هستند.




محدودیت دیگری که لپ تاپ ها دارند این است که در صورت خرابی یک بخش از لپ تاپ مانند کیبورد یا... ناچارید لپ تاپ را به نمایندگی فروش یا تعمیرکار بسپارید و در این صورت تا چند روز از استفاده آن محروم خواهید شد.

در حالی که در صورت خرابی کیبورد، صفحه نمایش و برخی از قسمت های PC می توانید به جایگزین کردن یک قطعه یدکی از PC استفاده کنید.

جایگاه لپ تاپ و PC در ایران
با وجودی که استفاده از لپ تاپ در کشورهای آمریکایی و اروپایی روندی صعودی دارد و در برخی کشورها لپ تاپ ها تا حدودی جایگزین Desktop شده اند این روند در ایران و به طور کلی در خاورمیانه آهنگی آرام دارد.

طبق اعلام سعادتخواه، کارشناس بخش توسعه شرکت سازگار ارقام رشد کند استفاده از لپ تاپ در کشور ما به دلایل مختلفی از جمله عدم آشنایی اکثر مردم با اموری مانند وایمکس و ایرلس در ایران است.

به گفته وی، در سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی کاربر لپ تاپ می تواند در هتل ها، رستوران ها، ایستگاه مترو، فرودگاه و... از اینترنت رایگان استفاده کند در حالی که این امکان در کشور ما تنها در پاساژ پایتخت و چند هتل وجود دارد.

به گفته وی، به طور کلی مردم کشور ما به خرید تک تک قطعات کامپیوتری و اسمبل کردن PC عادت دارند و معتقدند این نحوه خرید کامپیوتر باعث می شود، بهای کمتری بابت PC بپزدازند. در حالی که در سایر کشورها این طور نیست و خریداران ترجیح می دهند بابت یک کالای بسته بندی شده و کامل بدون دردسر اسمبل کردن هزینه کنند.

نکته آخر در مورد خرید لپ تاپ این است که تفاوت قیمت لپ تاپ های نو و دسته دوم بسیار زیاد است. پس اگر شما لپ تاپی را خریداری کردید دیگر در فکر فروش آن نباشید و بدانید که این لپ تاپ همراه همیشگی شما خواهد بود تا زمانی که دوباره قصد هزینه کردن برای لپ تاپ خوب دیگری را کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد