چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز
چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز

ایران به سوگ نشست ... ایران تسلیت

Photo

دو زمین لرزه پی در پی اولی در ساعت ۱۶:۵۳با بزرگای ۶.۲ در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب اهر (شکل۱) و دومی در ساعت ۱۷:۰۴ با بزرگای ۶.۱ در ۳۰ کیلومتری اهر در حدود ۵۰ کیلومتری شمال شرق تبریز موجب خسارت و هراس مردم در پهنه رومرکزی در استان آذربایجان شرقی شد. این زلزله ها با ژرفای کانونی حدود ۱۰کیلومتر و سازوکار امتدادلغز بوده اند (شکل ۲) و تا سه ساعت و نیم بعد از لرزه دوم ۱۷ پسلرزه با بزرگای بین۳ تا ۵ در شبکه لرزه نگاری باند پهن پژوهشگاه در محدوده رو مرکزی – حدفاصل اهر و ورزقان – رخ داده است.

خسارتهای جانی اولیه به تلفات بیش از ۱۸۰ نفر و خرابی در روستاهای پهنه رومرکزی و همچنین خسارت و مجروح شدن بیش از ۱۳۰۰ نفر مردم در اهر و ورزقان و همچینین هریس و استقرار در محدوده هوای باز در شهر های مذکور و همچنین شهر تبریز بوده است.

همچنین این زمین لرزه در شهرهای تبریز،مرند، بستان اباد، صومعه سرا، اردبیل، بوکان، آستارا، خوی، سلماس، پارس آباد مغان، شبستر، مشکین شهر، سلماس، رشت، مهاباد، بناب، ارومیه، ممقان، هادیشهر، بوکان، مراغه، میانه، میاندوآب احساس شده است.

با توجه به گزارشات رسیده شدت این زمینلرزه‌ها در محدوده رومرکز زمینلرزه حدود VIII در مقیاس مرکالی اصلاح شده برآورد میگرد. شکل ۳ و ۴ نقشه‌های لرزش را برای شدت و شتاب تخمینی برای منطقه نشان می‌دهد.

 

شکل ۱: محل رومرکز رویداد به همراه کانون زمینلرزه‌های رخداده در این منطقه

شکل ۲: مکانیزم‌های گزارش شده توسط مراکز مختلف جهانی‌

شکل ۳: نقشه همشدت جنبش زمین برای زمینلرزه

شکل ۴ :نقشه هم شدت شتاب


منبع:roozeno.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد