چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز
چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز

فیلد مارشال فدر فون بوک

هیتلر : ((هیچ کس جز فون بوک در دنیا نمی تواند به سربازان درس مرگ دهد))

 

فیلد مارشال فدر فون بوک

فیلد مارشال فدر فون بوک


فیلد مارشال فدر فون بوک ((Field Marshal Feder von Bock یکی ازاین اشخاص است او یکی از افسران ارشد آلمانی در جنگ جهانی دوم بود او فرماندهی واحدهای نظامی را که در لهستان، فرانسه و سپس شوروی میجنگیدند بر عهده داشت. او از باهوشترین و در عین حال منتقدترین فیلد مارشالهای هیتلر بود .توانایی بوک در فرماندهی و مدریت ارتشهایی با حجم بالا حتی در حد میلیونی به اثبات رسیده است او یک شخص کاملا نظامی بود به طوری که در یک خانواده ی نظامی متولد شد و از کودکی به مدرسه ی نظامی فرستاده شد, در یک مراسم سنتی نظامی ازدواج کرد و تمام عمر خود را در ارتش و جبهه های جنگ سپری کرد.


بقیه در ادامه مطالب......

بوک در 3 دسامبر 1880 در Kustrin بدنیا آمد, پدرش سر لشکر Moritz von Bock و مادرش Franziska Helene بودند. او در یک خانواده ی اشرافی نظامی به دنیا آمد پدرش در جنگ میان فرانسه و پروشیا جنگیده و مدال لیاقت دریافت کرده بود همچنین پدربزرگش افسرارتش ینا در زمان فردریک کبیر بود.بوک در 8 سالگی به برلین رفت و در آکادمی نظامی پوتسدام و گروس لیچتلفلد(Potsdam and Gross Lichterfelde) مشغول تحصیل شد. او جزو بهترین شاگردان این آکادمی در زمینه ی ریاضیات, زبان(او به 3 زبان فرانسه, انگلیسی و روسی مسلط بود) و تاریخ بود. نوع تربیت پدرش و تحصیل در این آکادمی نظامی باعث شد بوک نسبت به دولت و سرزمین آلمان و مهمتر از همه منش نظامی گری متعهد شود. بوک در 17 سالگی برای افسر هنگ شاهنشاهی پوتسدام در پروشیا نامزد شد و سال بعد یعنی سال 1898 موفق به دریافت این پست در هنگ 5 پروشیا که ازمعروفترین واحدهای نظامی آلمانی بود, گشت.بوک قد بلند و لاغر بود و به هچ وجه حس شوخ طبعی نداشت به طوری که به ندرت لبخند میزد و همواره حسی بدبینانه داشت.او به تکبر و غرور و خود رای بودن معروف بود و در دانشگاه افسری به او لقب “آتش مقدسی از کورسترین” داده بودند.در سال 1905 بوک با دختر جوانی از پروسیا به اسم Mally von Reichenbach در برلین آشنا شده و در یک مراسم ازدواج سنتی نظامی که در پادگان نظامی پوتسدام گرفته شد با وی پیوند زناشویی بست.یک سال پس از ازدواج او به آکادمی جنگ برلین پیوست و پس از یک سال مطالعه موفق شد به ژنرالهای ستاد کل ارتش آلمان بپیوندد و با اشخاصی مانند Walther von Brauchitsch , Franz Halde , and Gerd von Rundstedt در این ستاد همکار شد.و در سال 1908 به رتبه یOberleutnant ارتقا یافت.
در سال 1914 و با آغاز جنگ جهانی اول بوک فرماندهی هنگ 4 ارتش را بر عهده گرفت و تا سال 1916 در همین پست در جبهه ی غرب مشغول نبرد بود و در این مدت مدال شجاعت دریافت کرده و به درجه ی سرگردی رسید, و به یکی از دوستان ولیعهد آلمان تبدیل شد. دو روز قبل از آتش بس، او با قیصر ویلهلم دوم در اسپا(spa) بلژیک دیدار کرد. پس از پایان جنگ آلمان طبق معاهده ی ورسا ی محدود به داشتن ارتش 100000 نفری شد و بوک در دوره ی وایمار به عنوان افسر در این ارتش مشغول خدمت شد. در سال 1935 ، آدولف هیتلر، ژنرال فون بوک را به عنوان فرمانده گروه سوم ارتش منصوب کرد. هیتلر درباره ی بوک گفت:هیچ کس جز فون بوک در دنیا نمی تواند به سربازان درس مرگ دهد.خود بوک خطاب به سزبازانش گفته: سرباز ایده آل سربازیست که وظیفه خود را با نهایت قدرت انجام داده و بدون فکر کردن از دستور اطاعت کند، تنها برای انجام دستورات داده شده فکر کند ، تا پای جان برای انجام وظیفه اش پیش رود و برای یک سرباز مرگ در راه انجام وظیفه مرگ غرور آفرینی است.
با آغاز جنگ جهانی دوم و در 25 اوت 1939 بوک فرماندهی ارتش شمالی را بر عهده داشت و آنها را برای حمله به لهستان آمده کرد با آغاز جنگ لهستان ارتش شمالی بوک از شرقی ترین نقطه ی اتریش حرکت خود را آغاز کرد اولین هدف آنان نابودی نیروهای مستقر در شمال ویتسولا (Vistula )بود و پس از آن نیروهای بوک ظرف 4 هفته به نیروهای شوروی رسیدند و لهستان به دو نیم تقسیم شد.مدت کوتاهی پس از نبرد لهستان بوک فرماندهی ارتش b را برعهده گرفت که یکی از 3 ارتش حمله کننده به فرانسه بود که شامل ارتشهای 6 و 18 آلمان بود. نیروهای آلمانی پس از فتح هلند و بلژیک از ناحیه ی جنگلی سدان به داخل فرانسه سرازیر شدند, پس از تسلیم شدن فرانسه در اواخر ژوئن 1940 بوک در پیمان آتش بس با فرانسه شرکت کرد و در 18 جولای 1940 هیتلر طی مراسمی بوک را به درجه ی فیلد مارشالی ارتقا داد.در 2 فوریه بوک با هیتلر ملاقات کرد تا بتوانند به این پرسش پاسخ دهند که حتی با شکست دادن ارتش سرخ آلمان میتواند روسها را وادار به تسلیم شدن کند در این ملاقات هیتلر با ظرافت تمام بوک را متقاعد کرد که منابع آلمان برای آغاز جنگ کافی است .

فیلد مارشال فدر فون بوک

تصویری از فیلد مارشال فدر فون بوک

برای آماده سازی عملیات بارباروسا در تاریخ 1 آوریل 1941 ارتش b که قرار بود به عنوان ارتش مرکزی در عملیات شرکت کند به مرزهای لهستان منتقل شد گروه ارتش مرکزی یکی از 3 ارتشی بود که در عملیات بارباروسا شرکت داشتند و این مجموعه(ارتش b )شامل لشکرهای4, 2, 3, 9بود.همچنین در عملیات بارباروسا ارتش شمالی را ژنرال فون لیب(von leeb )و ارتش جنوبی را فون رندشتدت(von Rundstedt)بر عهده داشت. هدف اصلی ارتش مرکزی این بود که مسیری که ناپلئون پیموده بود یعنی از باتلاق پریپیات Pripyat مستقیم به سمت مسکو را طی کرده و پایتخت شوروی را تسخیر کند. این طرح مخالفان بسیاری داشت ولی بوک به اجرای آن پافشاری میکرد او میخواست قبل از شروع زمستان وسرما مسکو را اشغال کرده و کار روسیه را یکسره کند از این رو با هر تغییری که در مسیر حمله ی ارتش مرکزی به وجود می آمد به شدت مخالفت میکرد با تمام این احوال این نقشه با دخالتهای مکرر هیتلر چندین بار عوض شد..وظیفه ی جدید ارتش مرکزی حمله به شهرهای مینسک(Minsk) و اسمولنسک(Smolensk) بود.که در یک حمله ی بزرگ نیروهای شوروی مستقر در آنجا را نابود کرد سپس به سمت لنینگراد حرکت کرد و با کمک ارتش شمالی باقیمانده ی نیروهای روس حوزه ی بالتیک را پاکسازی کرده و بنادر مهم آنجا را تصرف کردند بعد از این اقدامات دستور حمله به سمت پایتخت شوروی یعنی مسکو صادر شد. این حملات که در مناطق بالتیک صورت گرفت به این دلیل بود که پیشوا تصور میکرد ناپلئون به این دلیل در روسیه شکست خورد که مستقیم به سمت پایتخت راند و روسهای باقیمانده در پشت او حلقه ی محاصره تشکیل دادند به همین دلیل هیتلر دستور پاکسازی این مناطق را قبل از حمله ی اصلی به مسکو صادر کرد ولی این کار وقت باارزش را از آلمانیها گرفته و آنان زمانی به دروازه های مسکو رسیدند که سرمای مرگبار روسیه آغاز شده بود.به همین دلیل بارها وبارها بین هیتلر و بوک اختلاف پیش آمد و بوک غضبناک از تصمیمات هیتلر گفت:تنها شانس ما برای موفق شدن در این جنگ این است که با قوای زرهی خود بدون اطلاع هیتلر به سمت مسکو فرار کنیم!!
در 9 سپتلمبر فرماندهان عالی رتبه ی ارتش از بوک خواستند عملیاتی برای حمله و تصرف مسکو طراحی کند این عملیات با اسم رمز طوفان (یا گردباد) برای بعد از 30 سپتامبر طراحی شد. برای عملیات طوفان از سه ارتش پیاده نظام (2، 4 و 9) و سه ارتش زرهی (2، 3، و 4 تشکیل شده از Panzers) که فرماندهی ارتش 4 زرهی را ژنرال اریش هوپر(Erich Hoepner) بر عهده داشت و دو لشکر دیگر را هوت و گودریان فرماندهی میکردند.در عملیات طوفان حدود 1.5 میلیون سرباز شرکت داشتند و جالب اینکه این تعداد سرباز از تعداد سربازانی که در عملیات آغازین علیه شوروی(بارباروسا) شرکت داشتند بیشتر بود.فرماندهی این حجم عظیم نیروها کار بسیار مشکلی بود به همین دلیل فرماندهان بوک را که کارنامه ی درخشانی داشت برای این کار برگزیدند. بوک تمام وقت خود را به بازدید از تجهیزات و نفرات میگذراند و توان آنان را مورد ارزیابی قرار میداد همچنین قبل از شروع عملیات همراه با آلبرت کسلرینگ (Albert Kesselring ) به گشت زنی هوایی بر فراز مسکو پرداخت تا توان دفاعی دشمن خود را از نزدیک ببیند.در 29 سپتامبر بوک یک کنفرانس برگزار کرد و طی آن با فرماندهان عملیات طوفان (Hoth، Kluge، Weichs، Hoepner، Guderian، و Kesselring) قسمتهای مختلف عملیات را برای آخرین بار بررسی کرد و اظهار داشت مسکو باید تا 9 نوامبر که مصادف است با روز انقلاب روسیه تصرف شود .فردای آن روز عملیات طوفان آغاز گردید ستونهای زرهی گودریان و هوت پیشقراولان جنگ بودند و با فاصله ی کمتر از 100 مایل پیاده نظام و بدنه ی اصلی ارتش به سمت مسکو حرکت کردند.اما عملیات طوفان بیشتراز آن که بوک گمان میکرد به درازاکشید و سرمای زودرس روسیه باعث شکست عملیات طوفان گردید و بوک به دلیل درخواست عقب نشینی برای حفظ نیروها و تجدید قوا از سمت فرماندهی ارتش مرکزی روسیه برکنار شد به هر حال ارتش مرکزی به طور گسترده ای از مواضع مسکو عقب نشست و در فاصله ی 80 کیلو متری پایتخت شوروی در انتظار تمام شدن سرما وآغاز بهار مستقر گشت.

فیلد مارشال فدر فون بوک

تصویری از فدر فون بوک در جبهه جنگ

پس از درگذشت فیلد مارشال والتر فون ریچه نوا (Walter von Reichenau) بوک به سمت فرماندهی ارتش جنوب گماشته شد.او همچنان از دستورات هیتلر نافرمانی میکرد وقتی هیتلر از او خواست تا با تغییر موضوع به جبهه ی استالینگراد فشار آورد او از این کار امتناع کرد. بوک که از سرسخت ترین مخالفان نبرد استالینگراد بود و آن را جنگ بیهوده ای به حساب می آورد که که از غرور 2 نفر(هیتلر و استالین) سرچشمه گرفته است. وقتی با تاخیر دستور هیتلر را انجام داد خشم پیشوا را برانگیخت و پیشوا او را مجبور کرد که خودش را بازنشسته کند.در دوره ی بازنشستگی اش زمانی که نیروهای آلمانی از تمام جبهه ها به سمت سرزمین مادری عقب نشینی میکردند به بوک پیشنهاد شد تا در کودتایی علیه هیتلر شرکت کند ولی او اذعان داشت تا زمانی که هاینریش هیملر با ما نباشد هر گونه کودتا و سوقصدی به جان پیشوا محکوم به شکست خواهد بود.زمانی که روسها به نزدیکی برلین رسیده بودند بوک مطلع شد دریاسالار کارل دونیتز دولت جدید آلمان را در هامبورگ تشکیل داده بوک میخواست با پیوستن به او زودتر با متفقین صلح کرده و مردم آلمان را از کینه و تنفر سربازان شوروی کومونیست برهاند برای این منظور به همراه همسر وتنها دخترش به سمت هامبورگ حرکت کرد ولی تنها یک هفته قبل از پایان جنگ در اروپا اتومبیل او در جاده ی کیل ((Kiel توسط یک جنگنده –بمب افکن انگلیسی منهدم گشت و فیلد مارشال بوک به همراه خانواده اش کشته شد.
فون بوک در زمان مرگ 64 سال داشت و تنها فیلد مارسال هیتلر بود که توسط آتش متفقین کشته شد.

فیلد مارشال فدر فون بوک در کنار آدولف هیتلر

سمت چپ بوک. تصویر وسط آدولف هیتلر

 

نویسنده:heinrich_himmler (محسن)

 

منبع:نازی سنتر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد