کسی که از مباحث علم فیزیک اطلاع داشته
باشد، میداند که موضوع ارتعاش و موج در اغلب مباحث فیزیک و مکانیک یا
بطور مستقیم وارد است یا وسیله و ابزاری برای استدلال و فهم موضوعات دیگر
است. اگر گفته شود که: بدون اطلاع از خواص ارتعاشات تحصیل علم فیزیک و
مکانیک کلاسیک غیر ممکن است شاید سخنی به اغراق گفته نشده است. اما موضوع
ارتعاشات و فیزیک امواج مخصوص نور و صوت اهمیت اساسی دارند، زیرا در حقیقت
موضوع قسمتهای عمده و مختلف این دو علم جستجو در خواص ارتعاش و موج چیز
دیگری نیستند.
تاریخچه:
زندگی پر از صداست و ما همیشه طالب شنیدن صداهای خوش و حیاتی هستیم و از
صداهای نا مطبوع و خطرناک گریزانیم. بطور کلی باید گفت که هر چه پیش می
دویم، بشر نسبت به حس شنوایی بیشتر توجه پیدا میکند. پیشرفت روز افزون
صنایع صوت از قبیل: تلفن ـ رادیو ـ فونوگراف ضبط صوت روی فیلم و تهیه
فیلمهای صدا دار و غیره خود میتواند بر این موضوع دلیلی مسلم باشد.
انتشار صوت :
از مشاهداتی که در قدیم الایام شد. و بدست ما رسیده معلوم میشود که صوت
بوسیله آزمایشهای مربوط به هوا از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل میگردد. در
حقیقت ارسطو اصرار داشت که حرکت آزمایشهای مربوط به هوا در نقل و
انتقالات صوت موثر است ولی این موضوع مانند سایر مطالبی که در فیزیک بیان
نموده است همراه با ابهام است. چون در موقع انتقال صوت ، آزمایشهای مربوط
به هوا حرکتی نمیکند، بنابراین جای تعجب نیست که بگوییم که فلاسفه دیگر
معاصر ارسطو این عقیده او را تکذیب نمودند.
به همین ترتیب در زمان گالیله ، یک فیلسوف فرانسوی گاساندی ( Gassandi ) ،
انتشار صوت را جریانی از اجزا کوچک غیر مرئی بسیار ریز میدانست که از جسم
صدادار برخاسته و پس از عبور از آزمایشهای مربوط به هوا بگوش ما رسیده و
آنرا متاثر میسازد. اولین کسی که تجربه زنگ زیر سرپوش خالی از
آزمایشهای مربوط به هوا را امتحان کرد، آتانازیرس ، کیرثر ( Jesuit
Athanasuis ***cher ) میباشد.
از ابتدای تاریخ آکوستیک تا به امروز ، تنها گیرنده صوتی مفید و جالب توجهی
که دائما به کار رفته عبارت از گوش انسان میباشد. از اینرو قسمت عمده
موضوع اخذ صوت به مطالعه و بررسی خواص آکوستیکی این عضو انحصار یافته است.
جالب توجه این است که تا بحال یک نظریه کامل و قابل قبولی راجع به کیفیت
شنوایی پیدا نشده است و موضوع شنوایی انسان یکی از مسایل پیچیده و گیج
کننده علم جدید پیسکو فیزیک ( Psycho Physics ) میباشد.
ارتباط صوت و ارتعاش:
تجربیات یومیه نشان میدهد که احساس شنیدن وقتی برای ما پیدا میشود که شی
که در مجاورت ما واقع شده است به ارتعاش در آید. مثلا اگر پهلوی ما جامی
فلزی قرار داشته باشد چنانچه با یک قطعه فلز به بدنه جام بزنیم صدایی از آن
به گوش میرسد، و اگر با دقت به آن نگاه کنیم ملاحظه میگردد که در حین
صدا دادن لبه جام غیر واضح میباشد و این علامت ارتعاش سریع است.
اگر در این هنگام پاندول سبک وزن سادهای را به بدنه جام نزدیک کنیم
ضربههای پشت سر هم بدنه جام را روی پاندول که دلیل ارتعاش آن است بخوبی
مشاهده میکنیم. اما بعضی اوقات ارتعاش به اندازهای سریع است که با چشم
دیده نمیشود و باید با وسایل مختلف از قبیل وسیله فوق وجود آنرا در اجسام
ظاهر ساخت.
آیا فقط آزمایشهای مربوط به هوا وسیله انتقال صوت است؟
علاوه بر آزمایشهای مربوط به هوا جامدات و مایعات نیز برای صوت ناقل خوبی
هستند. هر کس میداند که با گذاشتن گوش خود بزمین میتواند حرکت عابرین
پیاده و چهارپایان را از مسافت نسبتا زیادی بشنود. همچنین اگر گوش خود را
به ریل راه آهن بچسبانیم حرکت لکوموتیو و قطار را ممکن است از چندین
کیلومتر بشنویم. خاصیت انتقال صوت در جامدات و مایعات قویتر از خاصیت مزبور
در گازها میباشد.
اغلب دیدهایم که با وجودیکه پهلوی ریل راه آهن ایستادهایم ، صدای حرکت
قطاری را که دور از ما واقع شده است نمیشنویم، و اگر بخواهیم صدای حرکت
قطار مزبور را بشنویم یا باید گوش خود را به ریل بچسبانیم و یا اینکه یک سر
میله چوبی و یا فلزی را به ریل چسبانده و سر دیگر را روی گوش خود
بگذاریم، طوریکه در هر دو حالت استخوان خارجی گوش به ارتعاش در آید. به
همین دلیل است که دیاپازون را روی جعبه مخصوص قرار میدهند تا صدایش قوی
شود.