چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز
چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز

«طاعون سیاه» سوغاتی مرگبار فرانسوی ها

293 سال پیش در روز 25 مه سال 1720 میلادی یک کشتی بازرگانی فرانسوی «گران سن - آنتوان» وارد بندر مارسی در جنوب فرانسه می شود و در اسکله پهلو می گیرد.این کشتی یک سوغات مرگبار را از سوریه به همراه دارد ، طاعون.

کشتی «گران سن - آنتوان» حامل یک محموله گران بهای پارچه بود.این پارچه ها متعلق به ناخدای کشتی ژان باپتیست شاتو و تعدادی از تجار شهر مارسی بودند و باید در بازارهای منطقه لانگدوک توزیع می شدند.

کشتی قبل از رسیدن به مارسی در چندین بندر منطقه لوانت (لبنان و سوریه) امروزی لنگر انداخته بود که اپیدمی طاعون در آن منطقه شایع شده بود.

هنگام بازگشت ، یک مسافر ، هفت ملوان و جراح کشتی بر اثرابتلا به طاعون می میرند.

ناخدا شاتو در بندر لیورنو ایتالیا کشتی را مدت یک هفته ضد عفونی می کند ، اما این ضدعفونی با سهل انگاری صورت می گیرد.

«طاعون سیاه» سوغاتی مرگبار فرانسوی ها

هنگام ورود به مارسی ، تجار طماع که می خواستند هر چه زودتر محموله را فروخته و سود کسب کنند ، اجازه پهلوگرفتن کشتی را به دست آوردند.

در روز 27 مه هشتمین ملوان می میرد ، اما پزشک بهداری بندر توجهی به این موضوع نشان نمی دهد.با این حال کشتی را به قرنطینه می فرستد.

در اینجا طمع برای کسب سود موجب اشتباهات جبران ناپذیری می شود که سرانجام منجر به مرگ 50 هزار نفر از مردم شهر مارسی و ده ها هزار نفر دیگر در شهرهای تولون ،اکس - آن - پرووانس و روستاهای منطقه لانگدوک می شود.

محموله های پارچه که در میان تار و پود آنها کک های حامل باسیل طاعون لانه کرده بودند ، در بندر مارسی تخلیه می شوند.

نخستین افرادی که در شهر مارسی به طاعون مبتلا می گردند، باربران بندر بودند که قبل از اینکه کشتی «گران سن - آنتوان» و سرنشینانش به قرنطینه بروند ، محموله پارچه هارا تخلیه کرده بودند.

در روزهای نخست اپیدمی طاعون جان یک یا دو نفر را می گرفت ، با گذشت زمان تعداد تلفات به 40 نفر سپس 100 نفررسید.

از روز 22 اوت هر روز 500 نفر از اهالی مارسی می مردندو از 30 اوت این تعداد به 1000 نفر در روز رسید.

باید مردم مارسی در دسته های 100 نفری می مردند تا سرانجام مقامات قبول کنند که این بیماری طاعون است که این گونه کشتار می کند.

«طاعون سیاه» سوغاتی مرگبار فرانسوی ها

بوی مرگ بندر مارسی را گرفته بود.هنگامی که سرانجام در ماه مه سال 1722 میلادی بیماری طاعون فروکش کرده و آتش آن خاموش می شود از 90 هزار ساکنان شهر مارسی 50 هزار نفر آنها بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده بودند و تقریبا همین تعداد نیز در شهرهای تولون ،اکس - آن - پرووانس و روستاهای منطقه لانگدوک مرده بودند.این آخرین باری بود که طاعون در فرانسه مشاهده می شد.

در روز 25 مه سال 1720 میلادی کشتی بازرگانی «گران سن - آنتوان» با محموله مرگبار خود وارد بندر مارسی شده و در اسکله پهلو می گیرد.

طمع و آز چند تاجر برای کسب سود موجب می شود نزدیک به 100 هزار نفر از اهالی مارسی و سایر شهرها و روستاهای منطقه لانگدوک بر اثر ابتلا به طاعون جان خود را از دست دهند و شهرها به ویژه بندر مارسی به یک گورستان بزرگ و وحشتناک تبدیل شوند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد