چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز
چند بخشی

چند بخشی

بخش های متنوع از همه چیز

همه مضرات قلیان

سیگار

همه مضرات قلیان

قلیان، این وسیله کم‌ خرج، اما پرخطر این روزها پای ثابت تفریح بسیاری از جوانان و خانواده‌های ایرانی است، قلیان‌کش‌های حرفه‌ای یک قانون نانوشته برای خود دارند، قانونی که از برخی باورهای نادرست رایج از قدیم تاکنون شکل گرفته است.

مصرف کنندگان قلیان به این دلیل در بین انواع دخانیات موجود در بازار به قلیان روی آورده اند که آن را کم خطرترین نوع مواد دخانی می دانند، غافل از این که آنچه کشیدن قلیان با مصرف کنندگان آن می کند به مراتب ناگوارتر از سیگار است.

چه آنهایی که به ادعای خودشان تفننی قلیان می کشند، چه آنهایی که قلیان کش حرفه ای هستند باید بدانند که مصرف قلیان بتدریج آنها را در معرض انواع بیماری ها قرار می دهد که بسیاری از آنها ممکن است زمانی آثار خود را بروز دهند که دیگر کار از کار گذشته و درمان قطعی برای آنها وجود ندارد. چروکیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیر چشم و لب ها، زردی و فساد دندان ها از مهم ترین نشانه های ظاهری افرادی است که قلیان کشیدن جزو برنامه های روزمره زندگی شان شده است.

خانم هایی که سیگار و قلیان می کشند باید با چهره زیبا و پوست شفاف و جوان خداحافظی کنند، چرا که نیکوتین سیگار یا قلیان در خانم ها جذب بیشتری دارد.

مصرف کنندگان قلیان و اطرافیان آنها که در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند مانند مصرف کنندگان سیگار مبتلا به انواع سرطان ها، بیماری های قلبی، عروقی و تنفسی خواهند شد.

تحقیقات نشان می دهد 12 درصد بیماری های قلبی و عروقی، 66 درصد برونشیت و سرطان ریه و 38 درصد بیماری های حاد تنفسی در جهان به مصرف دخانیات اختصاص دارد.

همچنین مصرف قلیان شما را چهار تا ده برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض سرطان دهان، حنجره و مری قرار می دهد. زنانی که در طول دوران بارداری خود، مصرف کننده قلیان بوده یا در معرض دود قلیان اطرافیان قرار گرفته اند، وزن نوزادشان هنگام تولد کمتر از حد طبیعی بوده و خطر ابتلا به بیماری های ریوی در این نوزادان بیشتر است.

برخلاف تصور بعضی افراد، دود حاصل از قلیان به هیچ وجه کم خطر نیست، بلکه حاوی مواد سرطان زا و سمی بی شماری است که موجب بروز سرطان های ریه، لب و حفره دهانی، بیماری های قلبی و عروقی و دیگر بیماری ها و سرطان ها می شود. همچنین استفاده مشترک از قسمت های دهانی قلیان، عاملی انتقال بیماری های واگیرداری همچون سل و هپاتیت است.

بوی بد دهان، دندان زرد، از دست دادن دندان و بیماری لثه از عوارض ناشی از مصرف قلیان است.

تنباکو و توتون مورد استفاده در قلیان معمولا از بی کیفیت ترین و نامرغوب ترین انواع موجود و خطرناک ترین آنهاست، ضمن این که اسانس های مواد معطر استفاده شده در تنباکوهای معطر یا میوه ای حاوی هزاران ماده سمی و کشنده است.

هر وعده قلیان برابر یک پاکت سیگار

مانند بسیاری از کشورهای همسایه، قلیان یکی از وسایل تفریحی رایج در ایران است که گرچه بارها از سوی مسئولان وزارت بهداشت و نیروی انتظامی مصرف آن در اماکن عمومی و بخصوص سفره خانه های سنتی منع شده، اما انگار براحتی نمی شود شر آن را از چنین مکان هایی کم کرد.

در این شرایط، پزشکان متخصص هشدار می دهند مصرف کنندگان قلیان، در هر بار مصرف دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار وارد ریه های خود می کنند، چون تنباکوی مصرفی در قلیان 400 نوع ماده سمی و سرطان زا دارد، تنباکوهای میوه ای علاوه بر این 400 نوع سم، مضرتر هستند.

افراد سیگاری که به طور متداول هشت تا 12 نخ سیگار در روز مصرف می کنند، به طور متوسط با 40 تا 75 پُک که به مدت پنج تا هفت دقیقه طول می کشند حدود 5 تا 6 لیتر دود استنشاق می کنند و این در حالی است که مصرف کننده قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول 20 تا 30 دقیقه طول می کشد، حدود 50 تا 200 پک می زند که هر پک به طور متوسط حاوی یک لیتر دود است.


بقیه در ادامه مطلب.... 

رشد قارچ و میکروب در ریه شما

اگر هنوز هم به هیچ قیمتی حاضر به کنار گذاشتن قلیان نیستید پس خودتان را برای پذیرایی از مهمان های ناخوانده آماده کنید، چون ریه های شما محل مناسبی برای رشد انواع میکروب و قارچ خواهد بود.

به گفته پزشکان به دلیل مرطوب بودن راه های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می تواند عامل مهمی در رشد میکروب و قارچ باشد.

تحقیقات نشان می دهد که کشت مواد داخل لوله قلیان حاوی صدها نوع قارچ و میکروب بوده و براحتی با دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت های مزمن می کند.

ابتدا شخص متوجه بیماری خود نمی شود، ولی سال های بعد به دلیل نفوذ این قارچ و میکروب در لایه های مختلف ریه، بیماری هایی مثل برونشیت، آمفیزم ریه و سرانجام آسم ایجاد می شود، این در حالی است که شخص هنگامی به بیماری خود پی می برد که متاسفانه چاره ای جز تحمل بیماری تا آخر عمر نخواهد داشت.

زخم هایی که دیر خوب می شود

آنهایی که اهل کشیدن سیگار و قلیان هستند باید بدانند حالا دیگر نه فقط مستعد ایجاد زخم های گوارشی، تشدید برگشت اسید معده به مری و ایجاد سرطان های دستگاه گوارش هستند، بلکه اگر همین حالا هم به زخم های سیستم گوارشی مبتلا بوده و مراحل درمان را می گذرانند، مصرف قلیان بهبود زخمشان را به تاخیر می اندازد و پاسخ به درمان را کند می کند.

به همین دلیل است پزشکان متخصص به بیمارانی که از سوءهاضمه رنج می برند، توصیه می کنند برای افزایش تاثیر درمان و کاهش عود بیماری، به طور جدی مصرف سیگار و قلیان را کنار بگذارنند.

مصرف سیگار و قلیان موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی می شود که همه اینها سرانجام به تسریع روند ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند.

باورهای غلط درباره قلیان

باور غلط: از آنجا که تنباکوی قلیان از راه آب فیلتر می شود، بنابراین تمام مواد مضر آن تصفیه می شود.

واقعیت: کشیدن تنباکو به وسیله آب، مواد سرطان زای آن را تصفیه نمی کند، این دود می تواند به اندازه دود سیگار اثر مخرب روی ریه و قلب داشته باشد.

باور غلط: استنشاق دود قلیان ریه ها را نمی سوزاند به همین دلیل مضر نیست.

واقعیت: دود قلیان وقتی استنشاق می شود، ریه ها را نمی سوزاند، زیرا از طریق آبی که در پایین آن قرار دارد خنک می شود با این که دود خنک می شود، اما هنوز هم حاوی مواد سرطان زایی است که برای بدن مضر است.

باور غلط: کشیدن قلیان سالم تر از کشیدن سیگار است.

واقعیت: دود قلیان به اندازه دود سیگار مضر است، قلیان به روشی متفاوت دود تولید می کند به این ترتیب که دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد می شود، در حالی که دود قلیان به وسیله گرم شدن تنباکویی که در کاسه ای بالای آن قرار دارد از راه زغال تولید می شود، بنابراین دود حاصل از آن هم به اندازه دود سیگار سرطان زاست.

باور غلط: کشیدن قلیان به اندازه کشیدن سیگار اعتیادآور نیست، زیرا نیکوتین ندارد.

واقعیت: تنباکوی قلیان هم مثل تنباکوهای معمولی حاوی نیکوتین است، به طوری که در یک مصرف 60 دقیقه ای قلیان، فرد مصرف کننده در معرض حجم دودی صد تا 200 مرتبه بیشتر از یک نخ سیگار قرار می گیرد.

باور غلط: تنباکوی گیاهی قلیان سالم تر از تنباکوی معمولی است.

واقعیت: قلیان هم مانند کشیدن سیگار گیاهی یا طبیعی، فرد را در معرض مواد سرطان زا قرار می دهد.

باور غلط: اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه ها وارد نمی شود.

واقعیت: این تصور کاملا غلط است، چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن شده و آثار سوء خود را می گذارد. حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می شود، افرادی که قلیان نمی کشند و در معرض دود قرار گرفته اند در طولانی مدت دچار عوارض آن خواهند شد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد